- Project Runeberg -  Den sanna kristna religionen /
416

(1892) [MARC] Author: Emanuel Swedenborg Translator: Adolph Theodor Boyesen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

416 DEN SANNA KRISTNA RELIGIONEN.

den derför i att vilja det goda, och då gerningarne tillhöra
.den yttre menniskan, så bestå de derför i att af god vilja
göra det goda. Likväl är det en oändlig åtsfcilnad mellan
olika menniskors goda vilja eller välvilja. Man tror
visserligen nog, atfc det, som någon gör till en annans fördel
här-flyter från välvilja eller välvillighet, och det synes så, men
man vet dock icke, om välgerningarne komma af kärlek, och
ännu mindre af hvad slags kärlek, om den är sann eller falsk.
Denna oändliga skiljaktighet mellan olika menniskors välvilja
leder sitt ursprung från ändamålet (uppsåtet), och
följaktligen från föresatsen, hvilka ligga förborgade inuti viljan att
handla väl, och derifrån kommer just beskaffenheten af hvars
och ens vilja. Viljan utsöker i förståndet de medel och sätt,
hvarigenom den kan uppnå sina ändamål, som äro
verkningar; och sätter sig der uti ljus, så att den icke allenast ser
skälen, iitan ock tillfällena när och huru den skall bestämma
eig i handlingar och så frambringa sina verkningar, som äro
gerningar, och på samma tid sätter den sig i förståndet
tilllika i magt att kunna handla. Häraf följer, att gerningarne
väsentligen tillhöra viljan, med hänsyn till formen tillhöra
förståndet och med hänsyn till utförandet kroppen, och så
nedstiger kärleken till goda gerningar. Detta kan
förtydligas medelst jemförelse med ett träd. Menniskan sjelf med
hänsyn till alla sina beståndsdelar är likasom ett träd, ty i
dess frö gömmer sig likasom ändamål, afsigt och föresats att
frambringa frukt; häruti svarar fröet mot menniskans vilja,
hvilken, såsom sagdt är, innehåller dessa tre ting. Sedan
skjuter fröet från sina inre delar upp ur jorden och kläder
sig med grenat, skott och blad, och sålunda bereder det sig
medel till ändamålen, som äro frukter; häruti motsvarar
trädet menniskans förstånd. Slutligen, då tiden är inne och
allt är redo till fullbordan, blommar det och bär frukt;
häruti motsvarar trädet menniskans goda gerningar. Häraf är
det klart, att frukten väsentligen hör till fröet, i formen till
knoppar och blad, och i verkligheten till trädets ved. Detta
kan ock belysas genom jemförelse med ett tempel.
Menniskan är ett Guds tempel, enligt Paulus, l Kor. 3: 16, 17.
2 Kor. 6: 16. Efes. 2: 21, 22. Andamål, afsigt och
före-.sats äro för menniskan, betraktad såsom ett Guds tempel,
salighet och evigt lif, och häruti är det en motsvarighet med
viljan, i hvilken de tre förra innehållas. Sedan inhemtar hon
af föräldrar, lärare och predikanter lärostycken om tro och
kärlek, och när hon får eget omdöme, inhemtar hon dem ur
’Ordet ock utur läroböcker, hvilket aUt är medel till ändarna-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 19:43:09 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/densanna/0438.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free