- Project Runeberg -  Den sanna kristna religionen /
527

(1892) [MARC] Author: Emanuel Swedenborg Translator: Adolph Theodor Boyesen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

OM DEN FRIA VILJAN. 527

gård betyder visdomen hos menniskorna i denna ^yrka; att
Lifvets Träd betyder Herren i menniskan och menniskan i
Herren, och trädet för Kunskapen om godt och ondt
menniskan icke i Herren, utan i sin egenhet; men i sin
egenhet är hvar och en som tror, att han gör allting, äfven det
goda, af sig sjelf. Likaledes blef det bevisadt, att med
ätandet af detta träd menas det ondas tillegnande.

467. Med Edens Trädgård menas i Ordet icke någon
trädgård, utan insigt, och med träd menas icke något träd,
utan menniskan. Att Edens trädgård betecknar insigt och
visdom, framgår klart af följande ställen: »I din Insigt och
visdom gjorde du dig egodelar; du var i Eden, Guds Trädgård; samt
i det följande derstädes: full af Yisdoin, du var i Eden, Guds
trädgård, all ädelsten var ditt täckelse». Ezek. 28: 4, 12, 13.
Detta säges om fursten och konungen af Tyrus, om hvilken
utsäges visdom, emedan Tyrus betyder i Ordet Kyrkan med
hänsyn till kunskaper om sant och godt, medelst hvilka man
förvärfvar sig visdom. Adla stenar, som voro hans täckelse,
beteckna äfven kunskaper om sant och godt, ty fursten och
konungen af Tyrus hade aldrig varit i Edens trädgård. På
ett annat ställe hos Ezekiel: *Asmr var en ceder på Libanon,
cedrarne dolde honom icke i Guds trädgård, intet träd i Guds
trädgård var likt honom i skönhet, alla Edens träd i Guds
trädgård täflade med honom \ hvem har du då blifvit lik i ära och
i stolthet ibland Edens trän?» Ezek. 31: 3, 8, 9, 18. Detta
säges om Assur, emedan Assur eller Assyrien betyder i
Ordet förnuftighet och deraf förståndighet. Hos Esaias:
»Jehovah skall hugsvala Zion och göra dess öken till ett Eden, och
dess ödslighet till Jehovahs trädgård,» Es. 51: 3. Zion är på
detta ställe Kyrkan, Eden och Jehovahs trädgård äro visdom
och insigt. I Uppenbarelsen: »Honom som segrar, skall Jag
gifva att äta af lifvets träd, som är i midten af Guds paradis»,
Uppb. 2: 7. ’»Midt på dess gata och på ömse sidor af floden
var lifvets träd», Uppb. 22: 2. Häraf synes tydligen, att
trädgården i Eden, i hvilken Adam säges ha varit satt,
betyder insigt och visdom, emedan det samma säges om
Tyrus, Assur och Zion. Trädgård betecknar insigt äfven på
andra ställen i Ordet, såsom: Es. 58: 11. 61: 11. Jer. 31:
12. Amos. 9: 14. 4 Mos. 24: 6. Denna andliga betydelse
af en trädgård har sin orsak från förebildningarne i den
andliga verlden. Der synas paradis, hvarest de änglar äro,
som utmärka sig i insigt och visdom. Sjelfva insigten och
visdomen, hvilka de hafva från Herren, framställa sådana
förebilder omkring dem, och detta sker på grund af mot-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 19:43:09 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/densanna/0549.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free