- Project Runeberg -  Den sanna kristna religionen /
550

(1892) [MARC] Author: Emanuel Swedenborg Translator: Adolph Theodor Boyesen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

550 DEN SANNA KRISTNA RELIGIONEN,

nes vilja, och emedan den hör till viljan, så hör den ock till
hennes kärlek, ty att viljan är kärlekens mottagningsform, är
på ett annat ställe visadt. Att allt det, som hör till kärlek,
är fritt, och att detta äfven hör till viljan, förstår hvar och
en, då man säger: »Jag vill något, emedan jag älskar det»,
och omvändt: »emedan jag älskar det, så vill jag det också».
Men menniskans vilja är tvåfaldig, inre och yttre, eller den
inre och den yttre menniskans vilja, och derför kan en
bedräglig menniska handla och tala på ett sätt inför verlden
och på ett annat med sina förtrogna. Inför verlden handlar
och talar hon af sin yttre menniskas vilja och med de
förtrogna af den inre menniskans vilja; men i detta fall mena
vi den inre menniskans vilja, der hennes rådande kärlek har
sitt säte. Af dessa få anmärkningar är det tydligt, att den
inre viljan är sjelfva menniskan, ty der är hennes lifs vara
och väsen, och förståndet är dess form, hvarigenom viljan
gör sin kärlek synlig. Allt, hvad menniskan älskar och af
kärlek vill, är fritt, ty allt som utgår från den inre viljans
kärlek, är hennes lifs glädje, och emedan detsamma är
hennes lifs vara, så är det ock hennes egenhet, (hennes jag)
som är orsak till, att det förblifver hos henne, som hon
mottager af sin viljas frihet; ty det fogar sig till egenheten
(jaget). Motsatsen är fallet, om något införes i ett
sinnestillstånd af icke-frihet, ty då emottages det icke så; men
härom skola vi tala mer i det följande.

494. Man bör noga veta, att Ordets och kyrkans
andliga ting, som menniskan inhemtar af kärlek och bekräftar
medelst förståndet, förblifva hos menniskan, men icke så det
borgerliga och politiska, emedan andliga ting uppstiga i
sinnets öfversta ängd och forma sig der. Orsaken härtill är
den, att der är Herrens ingång med Guddomliga sanningar
och godheter hos menniskan, och likasom det tempel der
Han bor, men det borgerliga och politiska intaga själens
nedre delar, emedan de höra till verlden, och några af dem
äro såsom små hus utanför templet, och några äro såsom
förgårdar, genom hvilka man skall gå in. Att kyrkans andliga
ting bo i sinnets öfversta ängd, kommer ock deraf, att de
egentligen tillhöra själen och afse hennes eviga lif, och att
själen är i det öfversta och har sin näring allenast af andlig
spis. Det är derför Herren kallar sig Bröd, ty Han säger:
»Jag är det lefvande Brödet, som nedstiger från himlen; om
någon äter of detta Brödet, skall han lefva i evighet», Joh. 6: 51.
I denna ängd har ock menniskans kärlek sitt säte, och den
utgör hennes salighet efter döden, och der bor ock förnäm-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 19:43:09 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/densanna/0572.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free