- Project Runeberg -  Den sanna kristna religionen /
636

(1892) [MARC] Author: Emanuel Swedenborg Translator: Adolph Theodor Boyesen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

636 DEN SANNA KRISTNA RELIGIONEN.

orm, som krupit ur skinnet, eller som ett ruttet trä blottadt
från sin bark, hvaruti det glänste. Men annorlunda
förhåller det sig med en pånyttfödd; hans inre är godt, och det
yttre är likt en annans yttre, men dock skiljer det sig från
den förres, likasom himlen från helvetet, emedan en själ af
godhet bor deruti. Det gör ingenting till saken, om en
sådan menniska är en magnat som bor i ett slott och går
omgifven af drabanter, eller om han bor i en stuga och betjenas
af en gosse; ja, det har icke ens något att betyda, om han
är en kyrkofurste, klädd i purpurmantel och biskopsmössa,
eller om han är blott en herde för några får i skogen och
klädd i en vid bondrock och skinnmössa på hufvudet. Guld
är dock guld, antingen det blänker vid elden eller ock
ned-svärtas på ytan derför att man håller det öfver rök; det är
guld antingen det gjute s till en vacker bild såsom af ett
barn eller till en ful bild såsom af en råtta; de gyllene
mössen som stäldes vid arken, antogos äfven och åstadkommo
förlikning, l Sam. 6: 3, 4, 5, o. f.; ty Guld betecknar inre
godhet. En diamant och en rubin må sitta i hvad bergart
som helst, de må finnas i kalk eller lera, så värderas
de, när de äro uttagna, efter sin inre godhet likaväl som
dylika ädelstenar i en drottnings halsband. Likaledes förhåller
det sig med allt annat. Häraf är det klart, att det yttre
får sitt värde från det inre, men icke tvärtom.

Att det nppstår en strid mellan den inre och den yttre

menniskan, när pånyttfödelsen begynner, och den

som då segrar får herravälde öfver den andra.

596. Orsaken till, att en strid då uppkommer, är den,
att den inre menniskan är omskapad medelst sanningar och
af dessa inser hvad som är ondt och falskt, och dessa äro
ännu i den yttre eller naturliga menniskan. Derför
uppkommer nu först oenighet mellan den nya viljan, som är ofvan,
och den gamla viljan, som är nedan, och emedan denna
oenighet uppstår emellan viljorna, så uppstår den och mellan
bådas nöjen; ty man vet, att köttet är emot anden och anden
emot köttet, och att köttet med dess begärelser måste
kufvas, innan anden kan verka och menniskan blifva ny. Efter
denna oenighet mellan viljorna uppkommer den strid, som
kallas andlig frestelse; men denna frestelse eller strid sker
icke mellan det goda och det onda, utan emellan det godas
sanningar och det ondas falskheter, ty det goda kan icke

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 19:43:09 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/densanna/0658.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free