- Project Runeberg -  Den sanna kristna religionen /
769

(1892) [MARC] Author: Emanuel Swedenborg Translator: Adolph Theodor Boyesen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

OM DEN HELIGA AFTONMÅLTIDEN. 7G9

förut är sagdt, då är närvarande och inlåter i himlen dem,
som äro födda af Honom, d. v. s. dem, som äro pånyttfödda.
Att den Heliga Måltiden verkat detta, kommer deraf, att
Herren då är närvarande äfven till sitt Menniskoväsen; ty vi
hafva ofvan visat, att Herren med hela sin återlösning är
fullkomligt närvarande i den Heliga Aftonmåltiden, och
derför säger Han om brödet: Detta är min lekamen, samt om
vinet: Detta är mitt blod; följaktligen gifver han dem inträde
i sin lekamen, ty kyrkan och himlen utgöra Hans kropp.
Då menniskan pånyttfödes, är visserligen Herren närvarande,
och genom sin Guddomliga inverkan bereder Han menniskan
till himlen, men för att hon verkligen må komma in skall
hon verkligen framställa sig för Herren, och emedan Herren
verkligen framställer sig för menniskan, så skall hon också
verkligen emottaga Honom, men icke såsom Han hängde
på korset, utan såsom Han är i sitt härliggjorda
Menniskoväsen, i hvilket Han är närvarande; Hans Menniskoväsens
kropp är det Guddomligt-goda, och dess blod är det
Guddomligt-Sanna, som gifvas åt menniskan, och genom dem
pånyttfödes hon och är i Herren och Herren i henne; ty -
såsom förut är sagdt - ätandet, som eger rum i den Heliga
Måltiden, är ett andligt ätande. När man rätt fattar dessa
sanningar, är det klart, att den Heliga Måltiden är likasom
en besegling af och ett tecken till att de, som värdigt fira
den, äro Guds barn.

729. Men de, som aflida i den späda barndomen eller
i den tidigaste ungdomen, och således ej uppnå den ålder,
att de kunna värdigt framgå till den Heliga Aftonmåltiden,
införas af Herren medelst Döpelsen; ty - såsom förut är
bevisadt - »Döpelsen är ett införande i den kristna kyrkan
och tillika ett insättande bland kristna i den andliga
verlden», n. 677-680. Kyrkan och himlen i den andliga
verlden äro ett, och ett införande i kyrkan derstädes är
derför också ett införande i himlen, och emedan de, som dö
i barndomen, uppfostras under Herrens inseende, så
födas de mer och mer på nytt och blifva Hans barn, ty de
känna icke någon annan Fader. Men de barn, som äro födda
utom den kristna kyrkan, blifva efter antagande, af tro på
Herren genom något annat medel än Döpelsen införda i den
himmel, som är bestämd för dem, som tillhöra deras religion,
ty de sammanblandas icke med dem, som äro i den kristna
himlen. Det finnes icke något folkslag på hela jorden, som
icke kan frälsas om det erkänner Gud och förer ett godt
lefverne, ty Herren har återlöst dem alla, och menniskan är
Den San. Kr. Rd. 49

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 19:43:09 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/densanna/0791.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free