- Project Runeberg -  Den sanna kristna religionen /
933

(1892) [MARC] Author: Emanuel Swedenborg Translator: Adolph Theodor Boyesen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

JEHOVAHS ANKOMST. 933

Den tredje orsaken var den, att någon åsigt eller
föreställning om uppståndelsen och det eviga lifvet måtte ingå
i deras tankar på grund af åminnelsen af Hans ankomst. Ty
hvilken af dem skulle icke tänka vid sig sjelf eller i sitt
hjerta: Hvad hafva vi med Messias att göra efter vår död,
såvida vi icke då skulle återvända, se Hans härlighet och
regera med Honom. Häraf kom den religiösa tro, som
herskade bland dem, att de vid den tiden skulle åter uppstå,
hvar och en ur sin graf, och återvända till Kanaans land.

Den fjerde orsaken var den, att de i tillstånd af förödelse
och betryck, då de voro i frestelse och trångmål, måtte
kunna hjelpas och blifva helbregda likasom deras fäder och
bröder uti öknen, 4 Mos. 21: 1-9. Joh. 3: 14, 15. Ty
utan sådan hielp och helbregdagörelse skulle de hafva yttrat
hädelser mot Jehovah och hoptals affallit från den
förebildliga gudstjensten till afguderi. Men frestelser och
vedermödor under ett tillstånd af förödelse och betryck äro icke
annat än Herrens strider med djefvulen om menniskan, d. v. s.
om hennes själ, hvilkendera skall besitta henne. Om detta
tillstånd kan man säga, att Israels Gud eller Herren Messias
står på ena sidan, och Beelzebub, den gamle Ormen,
djefvulen på den andra, och att den sistnämnde utgjuter af sin
mun en ström af hån och förbannelser emot Herren, men
att Herren afvänder och aflägsnar dem och sålunda befriar
menniskan från andlig fångenskap och slafveri. Denna strid
kännes i menniskan likasom om den vore från herm e sjelf.
Att frestelse är en sådan strid, åtföljd af en sådan
förnimmelse i menniskan, som medverkar såsom en följd deraf,
kan jag med ed bekräfta, ty då jag ofta har erfarit det, vet
jag, att det förhåller sig så. Att denna strid utkämpas
utom menniskan och likväl kännes likasom om den skedde
inom och från henne sjelf, och att menniskan står i midten
och samverkar - eger rum i det ändamål, att belöning må
kunna tillräknas henne, när hon segrar; men endast den
segrar, som skådar till Herren och förtröstar blott på Hans hjelp.

Att hvar och en, som i frestelser åkallar Herren, segrar,
men att han i annat fall dukar under, skall belysas med
följande liknelser: Det förhåller sig likasom med ett skepp,
som af storm drifves emot klippor och som måste gå
förloradt, om styrmannen icke har skicklighet att hindra det från
att kastas emot dem samt till att ändra dess kurs och bringa
det oskadadt i hamn. Det förhåller sig likasom med en af
fiender belägrad stad, der det icke finnes någon möjlighet
att komma undan eller erhålla hjelp, så att kommendanten

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 19:43:09 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/densanna/0955.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free