- Project Runeberg -  Dikten och Diktaren /
41

(1912) [MARC] Author: Ewert Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

41

hedendom och kristen tro har t. ex. Oehlenschläger ena
gången valt ämnet Hakon Jarl, andra gången — med ny
uppställning av problemet — Palnatoke, under det att Tegnér för
samma idé hade tänkt att upptaga Blotsvens saga (och även
började bearbeta den, tills han efter läsningen av Hakon jarl
menade sig redan vara förekommen av Oehlenschläger och
icke kunna mäta sig med denne). Det omättliga strävandet,
närmast efter vetande, som utmärker Faust, går igen i flera
andra diktgestalter; i Byrons Manfred har också erfarenheten
att »kunskapens träd är icke livets» satt prägel på
världssmärtan.

De stora, allmänt mänskliga idéer och problem, som
under kulturens utveckling avsatt sig i folkens själsliv liksom
i litteraturen och alltjämt jäsa där, kunna fylla författarens
verk, om han förstår att omsätta dem i dikt och ton. Här,
där spekulation och poesi mötas, ställas stora fordringar på
diktarens omsmältande kraft. Vi se t. ex. huru ett helt
tidevarvs religiösa medvetande har, färgat av diktarens
temperament och även av hans politiskt-religiösa ståndpunkt, stått
fram för Dante som en vision och utformats i Divina
Co-media? sköna terziner. En fantasiskapelse är diktverket på
det hela, men det innehåller en mångfald olika element av
tradition, historia, erinring och egen upplevelse samt
personliga sym- och antipatier, under det att teologisk
systematik samt litterär beräkning giva åt gestaltningen en
konstruktiv prägel. I sagospelet Lycksalighetens Ö har Atterbom
till stämningar och bilder omsatt den religiöst färgade
romantikens världsåskådning i ett stoff hämtat från sagan, men
fritt behandlat och försatt med drag av den personliga
erfarenheten och uppfattningen. I Fågel Blå skulle detta
personliga ha ännu starkare utpräglats i symbolisk form. Vansk-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 20:04:32 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/diktdikter/0049.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free