- Project Runeberg -  Dikten och Diktaren /
79

(1912) [MARC] Author: Ewert Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

79

innehåll och en annan gång av dikten, under det att
stämningen och det inre motivet (den ädle fiendens karaktär) och
även den yttre formen från början varit desamma som i
den slutliga bearbetningen.

Från vår nyaste litteratur föreligger ett märkligt exempel
på radikal omarbetning i Gösta Berlings saga. Författarinnan
berättar (i En saga om en saga), att hon först tänkt avfatta
sitt ämne i en cykel romanser (i stil med Fritiofs saga) och
att hon sedermera försökte ge det dramatisk form. I den
slutliga, nu föreliggande gestaltningen som roman-artad
berättelse har verket något kvar av romansens poetiska stil och
även av dramats spännande situationer och dialoger.

En bland våra nyare lyriker, som arbetat mödosamt och
under långvarig prövning, var (enligt R. G. Berg) Gustav
Fröding. Han formade och omformade, valde och
förkastade och ersatte ord och versdelar, nedskrev en eller annan
rad och sammanfogade det hela med stor betänksamhet.
Men hans dikt blev ingalunda blott i yttre mening fulländad,
virtuosmässig. Hans røeditation har säkerligen till stor del
varit omedveten, i de flesta fall äro ändringarna förbättringar
och visa omedelbarhetens friskhet och träffsäkerhet.

Detta är konstnärsskapets vishet, som medför klarhet,
mått och sammanhang och icke föraktar tekniken såsom
»simpelt hantverk». Den äkte skalden skapar sin egen
teknik, sitt eget uttryckssätt, sin särskilda stil. Hos honom
stelnar icke stilen till manér, den är städse levande och
ung. Hos honom synes formen vara ett nödvändigt,
omedelbart och ofrivilligt uttryck för vad han i fantasien
upplevat och i känslan skådat: »de höga konstverken äro
tillika de högsta naturverk», säger Goethe. Men bakom
denna form ligger den kritiska skolningen och den tekniska

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 20:04:32 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/diktdikter/0087.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free