- Project Runeberg -  Dikten och Diktaren /
161

(1912) [MARC] Author: Ewert Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

161

Vi ha sett (s. 43 f.), att vissa litterära riktningar satt det
estetiska värdet i innehållets storhet, och vi ha även sett, att
man åt den poetiska formen genom konstlade medel bemödat
sig att ge storslagenhet (jfr s. 117). Den franska klassiciteten
bekämpade marinismens misslyckade sublimitet men blev
själv ofta uppblåst och ihålig — det är detta som Vessel så
dräpande persiflerat i sitt parodiska drama Kærlighed uden
strömper. »Det sublima» var också det mest omtyckta estetiska
begreppet under 1700-talet. Efter »storm- och
jäsningstidens» kamp om en verklig storslagenhet i innehåll och form
återvanns den genom Herder, Goethe och Schiller — den
senares hela läggning gick ut på det storslaget patetiska, de
upphöjda (men behärskade) känslornas uttryck i stark
kontrastverkan. Tegnér representerar samma riktning hos oss. För
romantikerna blev det sublima uttrycket av de dunkelt
framskymtande stora idéerna — just det dunkla i sublimiteten
lockade dem, och de sökte realisera Thorilds tanke om den
sanna lärodikten såsom poesiens förnämsta uppgift genom
framställning av livets högsta makter i storslagen symbolik*).

2. Det komiska. Satir och humor.

Det upphöjda är ömtåligt: ett felgrepp, en banalitet störtar
det ohjälpligt i det parodiska eller, såsom fransmannen säger,
»från det sublima till det löjliga är blott ett steg». Det
upphöjda står icke blott i motsats till det behagliga, utan i
qh ännu mera verksam motsats till det komiska.

Med det komiska komma vi in på de s. k. konflikthaltiga
modifikationerna, som först utvecklas genom handlingar öch
konflikter. Det behagliga (idylliska etc.) såväl som det
upphöjda i enahanda följd tröttar. Uttrycksfullheten, karaktäristiken,

Wrangel, Dikten och diktaren. 11

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 20:04:32 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/diktdikter/0169.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free