- Project Runeberg -  Om den Boströmska filosofiens förhållande till den Kantiska /
1

(1882) Author: Hans Edfeldt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Om den Boströmska filosofiens förhållande till den
Kantiska.

Af

Hans Ed fe I dt.

Det var först med Kant, som <iet kunskapsegande medvetandet
gjordes till föremål för en strängare vetenskaplig undersökning. De
tvänne hufvudriktningar, som närmast föregingo Kant, den
kartesi-anska och den lockeska, hade väl ock riktat uppmärksamheten på
medvetandet och sökt uppställa en teori för kunskapens möjlighet
och objektivitet, men utan att dock kunna lemna en tillfredsställande
lösning af det nämda problemet. Sedan Kartesius genom ett
uni-verselt tvifvel såsom utgångspunkt hade ledt sig till subjektet såsom
egande omedelbar visshet, och i sammanhang härmed uppvisat dess
rena andlighet och substantialitet, alldenstund det icke förutsätter
kroppen och naturen för sin verklighet, sä tog han en öfversigt af
dess olika förnimmelser eller ideer och sökte angifva grunden för
dessas objektiva giltighet. Men denna grund uppvisade han icke
genom analys af kunskapsförmågan sjelf och hennes bestämningar
fattade såsom kunskaper, utan han uppvisade endast det allmänna
metafysiska vilkoret for kunskapens objektivitet eller han slöt till
kunskapens objektivitet ur metafysiska grunder. Dessa grunder voro
enligt Kartesius Gud samt hans allmagt och sannfärdighet såsom
alltings skapare och upprätthållare, alldenstund våra förnimmelser
endast genom Gud kunde erhålla den yttre motsvarighet, som
enligt Kartesius var förutsättningen för deras objektivitet. Det är
sålunda Gud, som garanterar våra förnimmelsers objektivitet, så att,
hvad vi klart och tydligt förnimma om det varande och om
väsendena, äfven kan om desamma prediceras.

Att Kartesius förestälde sig kunskapens objektivitet innebära
våra förnimmelsers motsvarighet eller öfverensstämmelse med ett yttre,

H. Edfeldt. Bostrtimska filosofiens förhållande till den Kantiska, 1

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 22:03:15 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ehboskant/0007.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free