- Project Runeberg -  Illustrert norsk litteraturhistorie / 2. Fra Holberg til Wergeland /
165

(1934-1935) [MARC] Author: Kristian Elster
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

JOHAN HERMAN WESSEL 165

mer, ellers var stykket for ubetydelig til å anfekte ham. Nei, det var
dramatiske arbeider som Claus Fastings «Hermione» og J. N. Bruns «Zarine»
som egget ham, hele den sjablonmessige, skapaktige og svulstige stil
uten sann lidenskap, uten virkelig
tragisk følelse. Han var ikke den
første som hadde opdaget disse dra-
- maers svakhet, Baden hadde sagt de
rammende ord om Rhetea i «Zarine»
at hun var «et godt Stykke Borger-
kone» som «forsvarede slet sin Cha-
racter som Kongedatter». Og Lessing
hadde i sin kritikk gått den franske
tragedie grundig efter i sømmene og
påvist avgjørende dens svakheter.
Parodier som Wessels var almin-
delige i den samtidige européiske litte-
ratur. Den efter-franske tragedie hvor
enhver menneskelighet var forsvunnet

bak regler og skjemaer, innbød jo
også til det. Men så almindelig var Anna Cathrine Bukier, f. i Oslo 23. febr. 1748,
disse parodier blitt, at også de hadde d. sammesteds 1812. Ektet 1780 Joh. Herm. Wessel.
fått sin teori og sine bestemte regler, og Wessel fulgte i det ytre nøie disse
forskrifter, som for øvrig var nokså selvfølgelige. Også den engelske tra-
gedie hadde fått sin parodi og den vittigste, Buckinghams «The Rehearsal»
(1672) kan nok Wessel ha kjent, men noen synderlig rolle for «Kierlighed
uden Strømper» har den ikke spilt.

En langt større betydning har Ludvig Holbergs komiske diktning hatt
for ham. Særlig har han av «Peder Paars» lånt både situasjoner og inn-
fall, likesom mange replikker henviser til Holbergske morsomheter, den-
gang forstått av enhver. Av de store parodier har særlig «Melampe» ved
sitt høitidelige anlegg hatt betydning for ham.

Forutsetninger har alle dikterverker, og Wessels forfatterskap viser
hans kjennskap særlig til engelsk og fransk litteratur. Men ellers er «Kier-
lighed uden Strømper» nettop et særlig originalt og personpreget verk,
utsprunget av et sinn som hatet all unatur, alt forlorent og forløiet, men
elsket det enkle, det ærlige og uopstyltede. «Kierlighed uden Strømper»
er en henrivende, ypperlig og evig parodi på all diktning som anstrenger
sig over evne og søker å erstatte følelse og lidenskap med affektasjon og
skapaktighet, som istedenfor inderlighet og personlighet gir ynkelig efter-
ligning og tørre litterære regler. Wessels parodi vil leve evig fordi den

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 22:17:52 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/elster/2/0167.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free