- Project Runeberg -  Illustrert norsk litteraturhistorie / 2. Fra Holberg til Wergeland /
220

(1934-1935) [MARC] Author: Kristian Elster
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

220 FRA HOLBERG TIL VERGELAND

lykkes bare dårlig, og det er ingen uhygge over den. Men den gir en rekke
hurtige riss av forskjellige markedsfolk, nettop realistisk-humoristisk sett,
det fins ikke gnist av romantisk stemning i dem.

Hans smak for det uekte og dårlige og hans svakhet for i en fart å
nøie sig med en innviklet intrige og sjablonmessige figurer blev øket
ved de uheldige livsvilkår, hvorunder han arbeidet. Han skulde alltid
skaffe penger og hadde ikke annen måte å skaffe dem på enn ved å skrive
dårlige føljetonger slik aviser og forleggere og publikum vilde ha dem.
Med årene likefrem dyrket han publikums slette smak og føide det i alle
dets tilbøieligheter. Han fikk aldri tid til å arbeide ordentlig og savnet
også det dype kunstneriske alvor som ikke slipper arbeidet før det er
ferdig. Hans forfatterskap blev ynkelig betalt, og hvor avhengig og svak
han var for påtrykk fra sin forlegger, viser historien om fortellingen
«Moderen». Den blev — som en rekke av hans fortellinger — offentlig-
gjort i «Bien» og var planlagt som en tre-delers roman; men da forleggeren
fant den for lang, strøk forfatteren annen del til lite hell for bokens
mening. Han vente sig til den rene hurtigskrivning, skuespillet «Hakon
Athelstan», offentliggjort i nyttårsgaven «Bragi» fra 1838, blev skrevet i
fritimene i løpet av åtte dager som et konkurransearbeide for den premie
som var utsatt for et åpningsstykke for Kristiania nye teater. —

— Mauritz Hansen hadde den lyseste og lykkeligste barndom. Han er
født 5. juli 1794 på kapellangården Komperud på Modum, hvor faren var
kapellan. Året efter blev denne sogneprest i Porsgrunn, hvor Mauritz
Hansen vokste op. Byen hadde en blomstringstid, både kulturelt og økono-
misk, og dens patrisierfamilier Aall, Løvenskiold og Møller satte sitt for-
nemme preg på den. Mauritz Hansen har i den versifiserte fortelling
«Knud Thorkildsen» og i «Novellen» gitt billeder fra byen og fjorden, fra
livet på bryggen og av skibene som seiler inn til byen.

Hans foreldre var elskverdige, fine og kjærlige, gutten hadde frie og
glade dager, men blev ikke så lite dyrket. Som rene barnet begynte han
å forsøke sig på å skrive og hans letthet til å sette noe sammen blev altfor
meget beundret. Han leste hvad han kunde komme over og uten noen
sikker veiledning. Hans faster Anne Bolette Hansen, som var en begavet
og litterært interessert dame, tok sig meget av ham og fikk stor innflytelse
på hans utvikling; hun var en utmerket høitleser, men hennes smak var
for tidens dårligste litteratur, og hun dyrket fremfor alt August Lafontai-
nes sentimentale, talentløse og uttværede familieromaner, og Mauritz Han-
sen kom egentlig aldri utover denne sin barndomsforfatter som han allerede
- som gutt tok til å efterligne. Lafontaines romaner var populære over hele
Norden, og det var av diktere ikke bare Mauritz Hansen som lå under for

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 22:17:52 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/elster/2/0222.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free