- Project Runeberg -  Illustrert norsk litteraturhistorie / 4. De store diktere /
15

(1934-1935) [MARC] Author: Kristian Elster
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

SØREN AABYE KIERKEGAARD 15

Den yngre generasjon diktere kom i forhold til Kierkegaard særlig
gjennem skildring av pietismen og angrep på prestene. Alexander Kiel-
land er sikkert den dikter i Norge, som hyppigst og sterkest har bekjent
sin beundring for Kierkegaard. Som den overlegne, på en gang stolte
og beskjedne mann han var, kunde det aldri falle ham inn ikke å stå
ved hvad han hadde mottatt av påvirkning eller ikke å gi uttrykk
for sin takknemlighet mot sine lærere. I et brev til sin bror prost
Jacob Kielland av 24. juni 1886, kaller han Kierkegaard «min store lære-
mester». Og i et brev til Viggo Drewsen av 19. mars 1888 skriver han
i anledning av sin bok «Sankt Hans Fest»: «Jeg skriver nemlig altid saa
at sige under Søren Kierkegaards Øine, af hvem jeg har lært baade Alle-
gorien og Gjentagelsen. Og der er et Sted, hvor jeg under selve Arbeidet
havde Følelsen af, at Mesteren var mig nær, at han vilde sagt: saaledes
anbringes et Afgjørende. Det er der, hvor der staar: Thi om Hykleriet
kunde man prædike.» Men til en virkelig dypere innleven i Kierkegaards
tankeverden nådde Kielland aldri — brydde sig ikke om å nå den heller.
Han lærte overordentlig meget av Kierkegaards stil, mest av dens ironi,
mindre av dens lidenskap og patos. Og hans angrep på prestestanden, på
statskirken, på alt offisielt hykleri har sitt forbillede i «Øieblikket», det
er likefrem hans våbenarsenal. Men at det avgjørende hos Kierkegaard
ikke er angrepet, men kravet, hans egen fanatiske religiøsitet, synes ikke
å ha beskjeftiget Kielland, som tross hans sympatiske og forstående skild-
ring av haugianerne i «Skipper Worse» var en irreligigøs natur uten dypere
forståelse av et religiøst sjeleliv. Og i virkeligheten var Kierkegaard en
uforståelig og fremmed ånd for Kielland, og den Kierkegaardske tanke
at «Troen er den høieste Lidenskab i et Menneske» ham helt fremmed.
Man kan i hans forfatterskap merke spor av Kierkegaards opfatning av
estetikeren, men liten tilknytning til Kierkegaards etikk. Men heller ikke
det subjektive, ensomhets-svermeriet grep eller forstod Kielland. Han følte
sig både stolt over og tilfreds med å høre til de rette, til kamp- og frihets-
partiet, til fremtidsmennene og han skrev for å nå de mange. Man kan
ikke tenke sig større motseining enn Kierkegaards tale om <hiin Enkelte,
som jeg med Glæde og Taknemmelighed kalder min Læser — — hiint vel-
villige Menneske, som jeg med Glæde og Taknemmelighed kalder min Til-
flugt, der ved at gjøre Mit til Sit gjør meer for mig end jeg gjør for ham,»
og Kiellands ord om at «det er bedre, at en stor Mængde Mennesker faar
smuglet i sig noget nyttigt end at nogle faa Udvalgte nyde en Kraftessens.»

Kristian Elster hadde mere intimt kjennskap til pietistene enn Kiel-
land og en ganske annen dyp forståelse av et religiøst sinn. De religiøse
problemer interesserte ham meget mere, men det var det psykologiske, den

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 22:18:32 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/elster/4/0017.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free