- Project Runeberg -  Illustrert norsk litteraturhistorie / 5. Åtti- og nittiårene /
47

(1934-1935) [MARC] Author: Kristian Elster
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

GUNNAR HEIBERG A7

tante Ulrikkes og He- SEGL ere EE
lenes replikker, i dem P
er det korte ildpust,
som kan gjøre ordene
hvitglødende.
Heibergs neste skue-
spill «Kong Midas»
kom først 6 år efter,
i 1890. Nu er formen
helt blitt hans egen,
i figurtegningen og i
replikken og hele den
dramatiske opbygning.
Men i det nye drama
er det ikke lenger noen
begeistring, ingen ung
forkynnelse, det inne-
holder et angrep og en

fin og inntrengende
menneskeskildring. Gunnar Heiberg. Tegning av Chr. Krohg.
Angrepet er rettet mot den evige hyklerske sannhetsforkynnelse. Redaktør
Ramseth er ingen ny Gregers Werle — ikke engang en komisk Gregers — for
Ibsens Gregers er jo egentlig tragisk, — men selve opfatningen av at sann-
heten er ét og det å gå omkring og si sannheten noe helt annet, er ikke uten
forbindelse med «Vildanden». Ramseth forkynner sannheten ene og alene
til sin egen fordel, — når den kan gagne ham og hans planer, må der
ikke ties med den, da brenner hans sinn av sannhetsforkynnelse. Skue-
spillet blev opfattet som et angrep på Bjørnson, og selv om det ikke er
meget i figuren som direkte er tegnet over Bjørnsons skikkelse, det er
mest i stemmen, i tonefallet, så er skuespillet utvilsomt et angrep på Bjørn-
sons ånd og virke — og rørte ved noe som var ham det dyrebareste — og
hans svakeste side, sannhetsforkynnelsen. For det hadde unektelig vært slik
at Bjørnsons krav på å være sann — «at være i sandhed» — det var et krav
på å være enig med ham og i overensstemmelse med hans livssyn. Dette lå
åpent til angrep fra Heiberg. Man må bare undre sig over at den side av
stoffet ikke er sterkere utnyttet, skuespillet er som angrep blitt mindre
enn det trengte å bli; stoffet innbød til stor komedie, og det er blitt til en
privat besk satire. Bare i enkelte, men ikke helt gode replikker, spilles
med større register. Hovedfiguren Ramseth er Heiberg i den grad mot-
bydelig at han ikke har orket å gjøre menneske av ham. Heiberg ligger

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 22:18:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/elster/5/0049.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free