- Project Runeberg -  Illustrert norsk litteraturhistorie / 5. Åtti- og nittiårene /
172

(1934-1935) [MARC] Author: Kristian Elster
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

172 NITTI-ÅRENE

alltid er på reise over de store hav bort fra virkeligheten, at hans spekula-
sjon er en slags fantasirus, realiteter forsvinner i ord og nevn og syner...
Svakest i Bojers produksjon er de bøker som likefrem strutter av

Av Th. Holmboes illustrasjoner til «Den siste Viking».

optimisme, en livsforkynnelse i oljetrykk, bøker som «Liv» (1911) og
«Verdens ansikt» (1917). Hans skuespill er dramatisk svake «Theodora
(1903), «Brutus» (1904), «Sigurd Braa» (1916) og «Maria Walewska»
(1932). Det beste av dem, et fint skuespill er «Kjærlighetens øine», bygget
over en liten fabel i eventyrsamlingen «Hvide Fugle» (1904). «Stille
Veir» (1920) inneholder en tiltalende samling småfortellinger.

Peter Egge. Spiller i Bojers diktning idéen den største rolle, er for
Peter Egge menneskeskildringen det ene avgjørende. Han er ene og alene
optatt av menneskenes indre verden, deres sjelelige bevegelse, av hjertets
og sinnets oplevelser. Ingen tanke på tendens har noensinne streifet hans
diktning. Han har bare efterstrebt sannheten, den ubestikkelige ærlige sann-
het om det følelsesliv han avdekker. Og de mennesker han skildrer, er i sær-
lig grad de som eier de lukkede sinn, stolte og utilgjengelige menn som har
svært for å finne uttrykk for sin dype, men bundne hjertevarme, eller
sårbare og sky og bluferdige bortgjemte sinn. Hans fremstilling er ut-
preget episk, menneskeskildringen gis samtidig som beretningen skrider
frem. Sproget er tungtvirkende, det eier kraft og fylde, men også smil,
hvert ord er nøie overveiet og alt har sin betydning. Det har sitt utspring
i den bjørnsonske prosa, det er et vektig og følelsestungt, mere inderlig

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 22:18:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/elster/5/0174.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free