- Project Runeberg -  Illustrert norsk litteraturhistorie / 6. Det tyvende århundre /
150

(1934-1935) [MARC] Author: Kristian Elster
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Det tyvende århundre. 1900—1933 - Herman Wildenvey

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

150 DET TYVENDE ÅRHUNDRE

ner. Har noen diktsamling i verden vært ung, umiddelbar og oprinnelig,
så var det denne Herman Wildenveys (f. 1886) «Nyinger». Disse dikt var
forbløffende ulike alle andre dikt i norsk lyrikk — en så lys og lett, en
så lekende og fritt erotisk og sommerlig diktsamling var ikke kommet ut
før i Norge. Det var en for oss helt ny lyrisk stil. Det er Østlandets dag-
lige tale som har gitt disse vers deres sproglige tone, likesom det er typisk
østlandsk landskap i dem. De gir naturbilleder fra Eiker og Modum og
fra Kristiania, fra byens gater og små villahaver. Og det er dagens munt-
lighet flyttet over i vers og her forenet med en friskhet og sødme i ut-
trykket og en letthet og smidighet i rytmen, som fremhevet hvad versene
selv bekjente, at det var sommerens vers, og at deres kilde var glede
over livet:

Disse vers er vilde vækster i en sommer drysset hen,

hvergang glæden over livet var mig stærk og nær og ny.

De er skrevet af en hedning, som ei leved af sin pen,

og som kun er den og den...

Og som om og om igjen

spidded pennen hen i væggen...Men tog vældig fat påny.

Men det måtte straks slå en leser, at nok var disse vers «drysset hen»,
men lettheten, det tilfeldige og muntre var en kunstnerisk bevisst form,
og var blitt til gjennem kunstnerisk kamp, gjennem omhyggelig velgen og
vraken. Det som så ut som tilfeldige ville vekster; var hegnet om og dyrket
frem av en dikter som var sig selv ganske godt bevisst, og som arbeidet og
opgav — «men tog vældig fat påny». Og han gav straks sit program, han
vilde ikke være noen tidsdikter i gammel forstand, slik at han vilde gi sig
av med tidens store og små problemer; han skulde såvisst hverken opdra
eller veilede, og skjønt han op gjennem årene kom til å skrive ikke så få
satiriske dikt, var det mere for spøkens skyld, enn fordi han gjorde sig
håp om mnoen moralsk virkning av sin satire. Hvad han vilde, var at
livet, slik han så og følte det, i muntert alvor og alvorlig munterhet,
skulde klinge igjen i hans poesi; han vilde la de skjønne dager tende
sine nyinger. Slik stod denne debuterende lyriker i den nyttige og prak-
tisk optatte, sosialt og økonomisk interesserte tid — selv fullt klar over
hvor han stod:

Jeg vil bøie mig ærbødig for den hverdagssunde sans

og for alle store ævner, som kan veksles bort i penger.

Der er frihed, fjeld og fosser, der er fremtid hertillands.

Lad så være, lad så være...

Men jeg lever for at lære,

hvad der klinger skønt og skønnest over livets stemte strenge...

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 22:19:04 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/elster/6/0150.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free