- Project Runeberg -  Enhvar sin egen lärare. Undervisningskurser för själfstudium /
II:373

(1893) Author: Per Edvard Magnus Fischier - Tema: Textbooks for schools
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Litteratur och konsthistoria - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

373

Spanien.

Efter Italien blef det Spaniens tur att taga ledningen
inom den moderna litteraturen.

Det inflytande, som Italiens litteratur skulle
utöfva på den allmänna europeiska bildningen,
blef det dock aldrig Spaniens lott att nå. Dess
litteratur var därtill för utprägladt nationell. Men
som nationallitteratur nådde den en höjd, som ställer
den i jämbredd med de största kulturfolkens.

Det är egentligen kring två poler den spanska
litteraturen rör sig: kring epiken och dramat. Den
har äfven två storhetstider, en inom hvardera
branschen. Liksom hos alla folk med en naturenligt
utbildad nationallitteratur var det epiken, som kom
först; dramat kom, efter en tid af mindre själfständig
lyrisk produktion, sedan.

Grrunden för den spanska nationalkarakteren är
keltisk-iberisk med den keltiska rasens utmärkande
drag af fantastik. Men koloniseringen från Grekland
och Kom först och invandringen af vestgoter och araber
sedan lämna nya bildningselement.

Blandningen af dem alla bildar Spaniens språk- och
nationallynne med dess egendomliga förening af köld
och glöd, dess lidelsefullhet och stolthet, dess på
en gång hårda och mystiska fanatism.

I litteraturen tager sig nationallynnet uttryck i
en prunkande, stundom nästan retorisk grandezza i
stilen samt ett drag af oböjlig stolthet och katolsk
romantik i uppfattningen.

Språket var färdigbildadt under 1100-talet.

Litteraturen är, kan man säga, börjad under
1200-talet. Vi särskilja i dess historia fyra olika
epoker.

1. Den nationella epoken, cidromansernas tid,
1200-och 1300-talen.

2. Den lärda hofpoesiens tid. Under denna
framträder en af den proven c, aliska trubadurpoesien
påverkad lyrik, men jämte denna fortgår den nationella
epiken, som är den grundval, på hvilken det i nästa
period framträdande dramat är byggdt. Denna period
sträcker sig öfver 1400- och första hälften af
1500-talen.

3. Den klassiska epoken. Dramats och
de stora novellisternas tid. Slutet af 1500-
samt 1600-talet.

4. Efter dramats blomstring inträder under
1700-talet en afmatt-ning. Det nationella draget
i litteraturen, som i hela folkets lif, tyckes do
bort, och vi se en osj älf ständig harm ning af
franska mönster inträda, hvilken först i våra dagar
efterträdts af en viss nationell lyftning.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 22:33:10 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/enhvar/0977.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free