- Project Runeberg -  Enhvar sin egen lärare. Undervisningskurser för själfstudium /
II:431

(1893) Author: Per Edvard Magnus Fischier - Tema: Textbooks for schools
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Litteratur och konsthistoria - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

431

behärskande inflytande på hela vår tids lyrik, på
samma gäng som han dokumenterat sig som Tysklands
störste vislyriker jämte Goethe.

Ett välgörande inflytande på den tyska lyriken
ha äfven Friedrich Ruckert och August Plåten
utöfvat genom sin till mästerskap drifna språk-
och formbehandling.

Åttonde tidrymden.

Das junge Deutschland. 1830-.

Det unga Tyskland var, som vi redan nämnt, i motsats
till nyromantiken till sin tendens revolutionärt. Dess
åskådning genomsyrades af 1848 års vindar, och
dess skrifter voro ofta kontraband, ända tills de
enhetstankar, som de jämte frihetsdrömmarna uttalade,
genom kejsar-kröningen i Versailles blefvo verklighet.

Tydligast utpräglade finna vi dessa tankar och
känslor hos Herwegh, hvars sånger utöfvat ett direkt
inflytande på Talis Qvalis hos oss.

Inom lyriken ha vi för öfrigt att minnas Emanuel
Geibel, Friedrich Bodenstedt, Mirza-Schaffysångernas
författare, Muller von Königs-winter, en god
balladdiktare o. a.

Som epiker framstå Nicolaus Lenau, Savonarolas
skald, öster-rikarne Anastasius Grun (grefve Anton
von Auersperg} och Eobert Hamerling samt badensaren
Scheffel.

Inom dramatiken hade epoken i sin början att uppvisa
Karl Gutzkow, hvars dramer liksom Hebbels buros af
frihetsträngtan och tankedjup. Nu är däremot den tyska
dramatiken en profkarta på den plattaste okvickhet och
den talanglösaste imitation, så att författare sådana
som Moser, Rosen och Blumenthal kunna tolereras,
ja hyllas. En början till något bättre kan man dock
skönja i Wildenbruchs aristokratiskt folkvänliga samt
Sudermanns talangfulla, ehuru bittra dramer.

Den art af diktkonsten, som under innevarande epok i
Tyskland haft och har de talangfullaste författarne,
är däremot romanen och novellen, som delat sig
i en mängd olika arter. Vi ha där bynovellen och
dialektromanen, representerade af sådana namn som
Berthold Auer-bach och Fritz Reuter, vi ha sociala
romaner af Freytag och Spielhagen, noveller af Paul
Heyse, Riehl och Wildenbruch, sjöromaner af Gerstäcker
och historiskt etnografiska romaner af Georg Ebers
och Felix Dahn.

Inom filosofien har Schellings subjektiva idealism,
utbildad af Hegel, följts af Schopenhauers och von
Hartmanns pessimism, och inom konstläran har Vischer
fastställt och utbildat hela den spekulativa metodens
system.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 22:33:10 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/enhvar/1035.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free