- Project Runeberg -  Enhvar sin egen lärare. Undervisningskurser för själfstudium /
II:441

(1893) Author: Per Edvard Magnus Fischier - Tema: Textbooks for schools
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Litteratur och konsthistoria - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

441

hos många urartat till tonit rimleken, och i spetsen
för den nya smaken träder Olof v. Dalin (1708-1763).

Sin största ryktbarhet har Dalin vunnit för den efter
de engelska kritiskt-moraliserande tidskrifterna
bildade veckoskrift »Then svenska Argus», där han i
en omsorgsfullt vårdad stil och med ovanlig satirisk
skärpa förde det sunda vettets talan och gisslade
tidens dårskaper.

Inom dramat hade efter 1737, då den första svenska
yrkesteatern öppnades, en ny lyftning märkts, och
efter tragikornedien tragedien, sådan Corueille
och Racine, komedien, sådan Moliére och Holberg
utbildat den, blifvit mönster. Äfven här verkar
Dalin genom sitt sorgespel Brynhilda och sin komedi
Den afundsjuke. Inom den allvarliga poesien väcker
hans på ståtliga alexandriner affattade epos Svenska
friheten berättigadt uppseende, och inom den lättare
lyriska dikten inför han en annan och friskare ton
än den det karolinska tidehvarfvets skalder anslagit.

Inom prosadiktens område tilldrager sig hans politiska
fabel Hästen, en i Swifts maner utförd framställning
af Sveriges öden från Gustaf Vasa till författarens
egen tid, den största uppmärksamhet och framlockar
mångfaldiga cf-terhärnmingar.

I samma stil som Dalin verkade inom dramats

fält Karl Gyllenborg, hvars komedi Den svenska
sprätthöken är vart första originallustspel och
som i komedien En bättrad vildhjärna öfversatte ett
stycke, hvars anor gå tillbaka ända till spanjoren
Alarcon. Vidare må där nämnas Reinhold Gustaf Modée,
som i sina lustspel följde Moliéres och Holbergs
mönster.

Den folkliga tonen inom lyriken möter oss i Odels
ryktbara Sinclairs visa och i Carelii Hönsgummans
visa, en poetisk skildring af tillståndet i Sverige
från Kristina till Adolf Fredrik. I det hela intager
visan, framför allt med politiskt och ofta polemiskt
innehåll, en bemärkt plats inom frihetstidens
litteratur.

Viktigare än de nu nämnda är emellertid
skaldinnan Hedvig

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 22:33:10 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/enhvar/1045.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free