- Project Runeberg -  Enhvar sin egen lärare. Undervisningskurser för själfstudium /
II:461

(1893) Author: Per Edvard Magnus Fischier - Tema: Textbooks for schools
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Litteratur och konsthistoria - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

461

som med bibehållen nationalitet komma att åtnjuta
kulturens välsignelse, ej heller på litteraturens
fält en gång skola stå Europas öfriga folk efter. Den
slaviska folkdikten är nämligen lika känslig och rik
som någonsin vare sig den romaniska eller germaniska,
och där redan en konstpoesi hunnit utvecklas ur den,
har det visat sig, att den bär inom sig möjligheter
till en stor och rik blomstring.

Af folkpoesi finner man rika flöden hos alla slaviska
folk. Den framträder i de czeckiska rapsodier,
som episkt skildra slavernas och germanernas gamla
strider. Den strömmar fram med fägring och glans i
Serbiens både episka och romansartade folkdikter,
men framför allt i dess innerligt ljufva och täcka
folkvisor. Den har slutligen i Kyssland visat sig vara
en befruktande flod, som lämnat efter sig jordmån för
härliga skördar. I synnerhet är Syd-rysslands lyriska
folkpoesi med dess halft naiva, halft fantastiska
tycke af oskattbar skönhet. Det är blott på en af dess
källsprång vattnad grund sådana dikter och berättelser
som Puschkins, Grogols, Lermon-toifs och Turgenjeffs
kunnat spira upp.

Inom konstpoesiens rymd är det, om nian undantager
Polen, ur hvars politiska olyckor en skörd af poesi
växte upp, som ej bor glömmas, egentligen ännu blott
Ryssland, som har trädt fram med beaktansvärda verk,
och dessa äro alla, liksom Rysslands hela kultur,
af nytt datum.

Den ryska konstpoesien börjar först, sedan Peter
den store öppnat, landet vägen till västra Europa,
och själfständig har den först blifvit i våra dagar.

Den gick under Katarina den andra i den franska
klassicitetens och under hennes efterträdare i
nyromantikens fotspår. Först under Nikolaus var formen
så stadgad, att den kunde bära upp det nationella
innehåll, som folkpoesien af gammalt tillägnat sig.

Det är alltså tre tidrymder man kan särskilja i
den ryska konst-

Puselikiu.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 22:33:10 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/enhvar/1065.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free