- Project Runeberg -  Enhvar sin egen lärare. Undervisningskurser för själfstudium /
II:494

(1893) Author: Per Edvard Magnus Fischier - Tema: Textbooks for schools
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Litteratur och konsthistoria - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

494

Framför och bakom denna ligga af absider omkransade
halfkupoler. Öfver de låga sidoskeppen löpa läktare
och framför både midt- och sidoskeppen går en förhall,
som upptager hela byggnadens bredd.

I norden lämnar ministern i Aachen, uppförd af Karl
den store, ett duktigt prof på den östromerska eller
byzantinska kristna konstens

kraft och utvecklingsförmåga. Det åttasidiga
midtpartiet med dess kupol omgifves här af en
sextonsidig omgång, försedd med korshvalf och med
läktare eller emporer öfver.

Dessa läktare infördes i östern, där kvinnorna hade
sin plats på dem. De kommo sedan i västerlandet till
användning så väl i långkyrkor som centralkyrkor.

Den dekorativa utstyrseln i dessa första kristna
kyrkor var rik och framför allt pittoresk. Den
bestod till 4 en stor del i mosaiker och målningar på
guldgrund, men stod i ett ganska lösligt förhållande
till byggnadens arkitektoniska system. Kolonnerna, som
först framträda ensamma, sedan växla med murpelare,
togos till en början från de antika byggnaderna;
sedan gjorde man dem själf. De hade då en ganska rå
form med egendomliga, ofta tärningsformade och blott
med ytdekoration försedda kapital, ett barbariskt
missförstånd af det korintiska kapitalet.

Plan af San Vitale i Ravenna.

Under det att den kristna konsten under sitt första
skede snarare går tillbaka än framåt, utvecklar sig
byggnadskonsten hos muhammedanerna till en kraftig
blomstring, som sedan i mer än ett fall kom att
inverka Utgifvande och befruktande på den kristna
arkitekturen.

Det land, där den muhammedanska konsten först får
en utveckling, som är af intresse för oss, är i
Egypten. Därifrån går den utefter norra Afrikas kust;
inflytanden af dess egendomligheter där märkas på
Sicilien. Slutligen kulminerar hela den muhammedanska
odlingen i Spanien efter dess intagande af morerna,
först i Cordova, sedan i Granada.

Som människoframställning ej var tillåten för
islams bekännare, är det endast på arkitekturens
område deras konst visar sig, och här blir hela
ornamentiken geometrisk, präglad på samma gång af
sträng schematisering och yppig fantastik.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 22:33:10 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/enhvar/1098.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free