- Project Runeberg -  Enhvar sin egen lärare. Undervisningskurser för själfstudium /
II:515

(1893) Author: Per Edvard Magnus Fischier - Tema: Textbooks for schools
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Litteratur och konsthistoria - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

515

palats, af hvilka den del af slottet i Heidelberg,
som kallas Otto-Hein-richsflygeln, är den vackraste
representanten. Ett försök att efterbilda denna stil
är gjordt i västra hörnhuset mellan Sturegatan och
Karlavägen i Stockholm.

Den barockstil, for hvilken slottet i Versailles var
ett typiskt uttryck, efterbildas på ett torrt och
liflöst sätt under 1700-talet vid alla de furstehof,
som bildade sig efter Ludvig XIV:s som mönster. En
ädlare och renare stil ser man i Fredrik II:s
slottsbyggnader i Berlin och Potsdam samt på en del
hus i Wien och Ntirnberg.

I England liksom i Tyskland lefde gotiken länge kvar,
ja, har egentligen aldrig varit utdöd.

Renässansen tog därför aldrig riktig fart där. Man ser
dock verk af den i den elisabetska tidens palats samt
i S:t-Paulskyrkan med dess väldiga tredubbla kupol.

I Nederländerna öfvergår renässansen snart till
en barockstil till-lämpad på tegelbyggnaden, som
utmärker sig för höga svängda gaflar och altanprydda
torn. Denna renässansstil utbredde sig öfver norra
Tyskland samt till Danmark, där den blomstrade upp
uti Kristian I V: s slottsbyggnader Fredriksborg
och Rosenborg.

Af denna tysk-danska tegelrenässans äro våra
gamla vasaborgar Gripsholm, Vadstena, Kalmar slott
m. fl. samt, delvis med barocktillsatser, de flesta
af våra gamla palats och herresäten, som uppstodo
efter trettiåriga krigets slut, påverkade.

Af byggnader i mera ren barock ha vi här i Sverige
främst att nämna riddarhuset och öfverståthållarhuset
i Stockholm, på hvars gård barockens falska perspektiv
fått en högst karakteristisk användning.

Vår förnämsta barockbyggnad, som genom ädelheten i
sina proportioner och den värdiga enkelheten i sin
utsmyckning mycket närmar sig renässansen, sådan den
framträdde i de romerska palatsen, är dock Stockholms
slott, fulländadt af vår störste arkitekt Nikodemus
Tessin d. y. (1654-1728).

Nutidens byggnadskonst.

Om man redan i renässansens och barockens skapelser
varsnat ett upptagande af äldre former, som dock genom
det sätt, hvarpå de tillämpades, bildade en ny stil,
så blir under den nyaste tiden detta drag af os j
älf ständighet än mera märkbart.

Hela vårt sekels byggnadskonst är i det allra närmaste
eklektisk, d. v. s. hämtar sina mönster från olika
håll.

Äldre stilar studeras med noggrannhet och
tillämpas med större

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 22:33:10 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/enhvar/1119.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free