Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Litteratur och konsthistoria - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
534
Men Michel ’Angelos väldiga ande sprängde formens
band; det är en svällande muskulatur, ett subjektivt
lif och en rörelse i hans bildverk, som, uppburna
af hans mäktiga individualitet, ännu buro konstens
adelsmärke, men som hos hans efterträdare gingo
öfver till effektsö-keri och maner. Vi äro äfven
inom skulpturen inne på barocken. Man sträfvar efter
pittoreska effekter och behandlar ämnen, som aldrig
kunna bli föremål för skulptörens mejsel.
I spetsen för denna riktning går äfven inom skulpturen
Bernini,
Kristus. Af Thorvaldseu.
Oden. Af Fogelberg.
hvars Bafne, förföljd, af Apollon, i hvilken grupp
man ser Dafnes gestalt på väg att förvandlas till
ett träd, är karakteristisk för hela genren.
I det öfriga Europa har utvecklingen gått samma väg
som i Italien, ehuru med mindre kraft och fart.
Bland renässansens ryktbaraste verk i Tyskland må
nämnas Se-baldus-monumentet i Niirnberg af Peter
Vischer.
Kn verklig pånyttfödelse får skulpturen först i
vårt sekel, då den, sedan Winckelmann framträdt
och hänvisat på den rika skönhetsvärld den antika
bildhuggarkonsten lämnat oss i arf, åter utvecklas
både till själfständig och stilren konst.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>