- Project Runeberg -  Enhvar sin egen lärare. Undervisningskurser för själfstudium /
II:541

(1893) Author: Per Edvard Magnus Fischier - Tema: Textbooks for schools
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Litteratur och konsthistoria - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

541

Vaserna visa, utom af den mest utbildade stilkänsla
präglade ornament, äfven med den finaste linjeföring
gjorda figurer och grupper. De ha äfven stor
etnografisk betydelse på grund af den inblick bilderna
på dem ge i antikens hemlif.

De utfördes vanligen blott i grundfärgen och en
annan. De äldre vaserna visa svarta figurer på röd
eller gul botten, de yngre röda figurer på svart
botten.

Hos romarne utvecklade sig på grundvalen af det
grekiska ett särdeles konstnärligt väggmåleri.

Dessa väggmålningar utfördes al fresco och i lysande
färgprakt med klara, harmoniska färger mot en kraftig,
vanligen röd botten. Kompositionen visar oftast en
af ornament och arkitektoniska motiv omgifven figur,
allt utfördt med den finaste formbehandling i en
mängd färger.

De vackraste profven på denna gren af antikens konst
har man funnit i Pompeji, vid uppgräfningen oftast
lika friska och klara i färgen, som när Yesuven utgöt
sin aska öfver dem.

Medeltiden.

Äfven inom den kristna konsten är det väggmåleriet,
som framträder först. De första profven på kristen
målarkonst möta oss, liksom de första kristna
skulpturerna, i katakomberna och äro, som dessa,
enkla symboliska framställningar.

Men samtidigt med det den kristna kyrkan från
stridande blir segrande, stiger måleriet från
katakomberna upp i basilikorna och utbildas i dem
till en oerhörd grad af rikedom.

Utbildningen sker först i det praktälskande Byzans;
därför har hela det första kristna måleriet äfven i
västerlandets kyrkor en byzan-tinsk karakter.

Utmärkande för detta första kristna måleri är dels
att det gjordes mot guldgrund, dels att det vanligen
var utfördt i mosaik, det vill säga, att det bestod
i en sammansättning af små olikfärgade glas- eller
stenflisor, fästa i kitt.

Med dessa i konturerna stela, men färgskimrande
framställningar till de heliga historierna pryddes
framför allt basilikornas triumfbåge och absid.

En alldeles särskild art af det kristna måleriet
bildar de miniatyrer (af minium = rödfärg), med hvilka
handskrifters begynnelsebok-stäfver pryddes. Dessa
voro ytterst fina och hade en mycket utbildad
ornamentik med växlande bandslingor.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 22:33:10 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/enhvar/1145.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free