- Project Runeberg -  Europas konstnärer /
494

(1887) [MARC] With: Arvid Ahnfelt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Rosén ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

494

Paris 1875 och gaf på Théátre-Italien en
rad af Shakspeareföreställningar, som
förskaffade honom ytterligare triumfer.
E. spelade sedan någon längre tid i
London samt besökte många andra stora
städers teatrar. Under våren 1885
gästade han för första gången Stockholm
och hänförde den svenska hufvudstadens
teatervänner. Han utförde här, på kungl.
Stora teatern, titelrollerna i "Othello",
"Konung Lear" och "Hamlet" samt
Shylocks roll i "Köpmannen i Venedig",
således flere af Shakspeares förnämsta
karaktärer. Hvad som förnämligast
kännetecknade E:s Othello var hans
värdighet, hvilken icke gaf vika ens för
mohrens stora naivitet samt ej helt och hållet
lemnade honom, då svartsjukan manade
fram det vilda sinnelaget. E:s Othello
är icke mindre ursinnig än deras som
tjuta och väsnas och bekymra sig blott
om att de träffat högsta måttet af
raseriets obändiga styrka, men hans
värdighet som veneziansk fältherre lägger
band på afrikanens vilda kraft. Styrkan
minskas icke derigenom, varder endast
mera samlad, och intrycket af det hela
kännes djupare och mera gripande. Den
arme mannen lider ej blott genom att
tro sin kärlek försmådd, utan ock
genom den skymf som Desdemona
förmenas tillfoga den högt uppsatte personen,
hvilken ingen annan ännu vågat kränka.
E:s förnämsta roll i Stockholm 1885 var
hans "Kung Lear". Eedan hans första
inträde på scenen i det skådespelet var
af makalös verkan. Man såg en
utlefvad, nästan fjoskig gammal man,
hvilken staplade in i nervös hastighet, gjorde
några| knapphändiga helsningar med de
darrande händerna och det skakande
hufvudet, ilade med svigtande ben upp
på tronen och började med retlig
häftighet sitt tillkännagifvande om landets
delning och sin tronafsägelse. Dermed hade
man uppslaget till hela skådespelet.
Eedan från styckets början erhöll man en
aning om det vansinne som sedan
utbildade sig hos Lear. Eossi kan med
mästerskap återgifva alla menskliga kän-

slor, framställa alla så väl kroppsliga*
lidanden sora själsrörelser. En
lyckligbegåfning har han genom trägna studier
utbildat till stor konst. Hans röst är af
naturen böjlig och vacker, men sedan så
bearbetad, att hon villigt lyder allt hvad
konstnären ålägger henne att utföra.
Likaledes tjenas han af ansigtsspel och
åtbörder, hvilka alltid frambringa det
verksammaste intryck. Konstnärskapet
är helgjutet. E. nöjer sig icke med att
virtuosmessigt lägga an på vissa
effektscener. Hvar enda åtbörd, hvarje
tonfall är noga utarbetadt, icke för att lysa
i och för sig, utan för att vara en
värdig länk i det stora och djupa hela. Om
det är hans eget snille som gifver lif
åt den antagna masken, så uppgår han
dock helt och hållet i den
personlighethan skall framställa och tillåter aldrig
sin egen lysa igenom. E. visar, att
äfven den störste konstnär måste
underkasta sig författarens afsigter med rollen.
Han har sjelf författat teaterstycken, som
uppförts i Italien, och gifvit ut en
afhandling om scenisk konst. Våren 1886
återkom E. till Stockholm och
uppträdde-i "Konung Lear", "Macbeth", m. fl.
betydande roller samt väckte nästan ännu
större hänförelse än under sitt första
gästspel.

3) Marcello, tysk violinist, född
i Wien 1862. Studerade vid
konservato-riet derstädes, sedermera för Lauterbach
i Dresden och Massart i Paris. Anträdde
1877 en .konsertfärd genom Österrike.
Tyskland, dervid skördande mycken
framgång. 1883 "storhertiglig mecklenburgsk
kammarvirtuos".

Rosskosny, Joseph Eichard, tysk
pianist, född i Prag 1832. Elev af liranek
och Tomacrek, inträdde efter absolverade
gymnasiestudier i tekniska institutet och
målarakademien i Prag. Företog 1855
en synnerligen framgångsrik
konsert-tourné genom Österrike och Eumänien.
Derefter slog han sig ned i Prag, der
han bragte till uppförande flere af sina
operor. Har äfven skrifvit messor,
ouvertyrer, pianostycken, körer, sånger o. s. v.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 23:17:20 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/eurkonst/0498.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free