- Project Runeberg -  Fataburen / 1919 /
96

(1906)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)


Den närmast följande stilen, rokokon, illustreras av de övriga
här avbildade föremålen, bland vilka framför allt terrinen fig. 5 bör
framhållas som ett synnerligen värdefullt museiföremål. Den tillhör
de ståtligaste serviskärl, som tillverkats av tenn hos oss, och är
samtidigt högst representativ för sin tids former, och dessutom är
garnityret komplett, försett som det är med samtidigt och i samma
stockholmsverkstad gjort fat. Rokokohandkannan fig. 14, som i
samlingen åtföljes av tillhörande fat, är likaledes ett gott exempel
på stockholmsverkstädernas alster från rokokotiden, under det att
ett par småländska verkstäder illustreras av kannorna fig. 8, 15 och
16. Den sistnämnda har utgått från den ytterligt produktive
mäster Gudmund Östling i Vimmerby, i den Löwenadlerska samlingen
företrädd med ett femtiotal föremål. De båda förstnämnda komma
från en tenngjutare, som tydligen var försedd med en god uppsättning
originella rokokoformar, Johan Sillström i Västervik.

Den första offentliga visningen av det Löwenadlerska tennet i
Nordiska Museet skedde under våren 1919, sedan samlingen blivit
nummer för nummer studerad. En tillfällig utställning var då i
anledning av denna gåva anordnad i museet för att visa en
översikt av det svenska tennets formförråd under 1600-, 1700- och
1800-talen.[1] Urvalet för denna utställning var gjort dels ur museets
äldre samlingar och några privata samlingar, dels och till övervägande
delen ur den Löwenadlerska donationen. Efter utställningens
slut utföres nu närmast inrangerandet i de permanenta utställningarna
av allt det förnämsta och för museet betydelsefullaste av
samlingens föremål, under det att det övriga ingår i den
studiesamling, ur vilken forskningen och de specialintresserade ha
tillgång att hämta kunskaper utöver dem, som de för den större
allmänheten avsedda utställningarna kunna ge. Det närmast
förestående tillfälle, då ett större antal av samlingens föremål komma
att publiceras, torde bli i den ovan omtalade, till vilken den för det
svenska tennet intresserade härmed kan hänvisas.


[1] Jämför: Nordiska Museets tillfälliga utställning n:o XV. Utställning av svenskt
tenn. maj–juni 1919, kort vägledning av Sigurd Wallin. Sthlm 1919.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 00:49:08 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fataburen/1919/0100.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free