- Project Runeberg -  Fataburen / 1920 /
138

(1906)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

ofta överrik dekoration samt de kraftiga schwungfulla former som
ofta utmärka norrländsk bondekonst.

Av de ornamentsmotiv, som så att säga äro klassiska inom
Norrlands bondekonst, har Zakris bl. a. använt sig av
reffelornamentet, som pryder t. ex. dörrspeglar och möbler. Ett hos selbågar och
lokor och även annars ytterst vanligt kantornament, ett slags
krusat band, som inom bondekonsten kan visas vara degeneration ur
en äldre bladlist, förekommer också ofta, t. ex. runt urtavlan på
klockan.

Den empirepräglade dekorationen i flera av traktens kyrkor har
fått lämna motiv till ornering av dörr- och fönsteromfattningar
(fig. 4-5); kyrkodekorationen går också igen t. ex. hos speglarna.
Dörren från Lidgatu har inom sin klassicistiska omfattning på
fyllningarna gustavianska rosenknippen. Rosorna återfinnas hos
speglar och klockor och utgöra ett av Zakris ytterst ofta nyttjat
motiv. Zakris har i övre Ådalen på sätt och vis kommit att bli en
sagofigur, varför också folkfantasien har sysselsatt sig med hans
kärlek till rosen som dekorativt element och förklarat den på sitt
eget sätt; det berättas nämligen en historia, som jag på annat ställe
anfört,[1]
enligt vilken Zakris med sina snidade rosor ville återkalla
i minnet de rosor han en gång ägnade en ungdomskärlek vid
hennes grav!

I motsats till flertalet bondesnickare var Zakris Pehrsson ytterst
omsorgsfull med signeringen av sina arbeten, knappast något saknar
årtal och hans initialer, vanligen inom någon dekoration.
Slutvignetten återger en av hans smakfulla signaturer. En sådan liten
detalj visar, med vilken stolthet och skaparglädje en bondesnickare
betraktade sitt verk.

illustration placeholder
Fig. 8. Signatur av Z. Pehrsson.



[1] Den ångermanl. allmogens hem och hemslöjd. Turistfören. årskrift 1920.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 00:49:34 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fataburen/1920/0142.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free