- Project Runeberg -  Fredrika Bremer. Sjelfbiografiska anteckningar, bref och efterlemnade skrifter /
I:230

(1868) [MARC] [MARC] Author: Fredrika Bremer, Charlotte Bremer
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Bref till biskop Franzén. III

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

230

olika utläggningar och tolkningar, sora ännu finnas öfver
samma ord och meningar inom bibeln. Men dessa iakttagelser
tillhöra icke min olärda, inskränkta penna; de äro alster
af djupa tänkares och kristliga forskares allvarliga
bemödanden att komma till sanningen. Bland dessa vill jag
blott nämna Olshausen och Tholuck. Båda erkänna och bekänna
högt kristendomens stora grundläror; båda erkänna skriftens
inspiration, med detsamma som de erkänna bokstafvens,
ordens otillförlitlighet såsom absolut rättesnöre. Men
om du tillåter, så vill jag låta Tholuck sjelf tala på
den punkt der jag fullt sluter mig till honom. «De, som
yrka på bokstafvens inspiration, måste någon städes kufva
fordran på handgriplig evidens; det kommer blott derpå an
på hvilken punkt det sker. Denna riktning har vid hvarje
steg stött på otaliga svårigheter, och om äfven alla andra
kunde undanrödjas, så står dock slutligen qvar den stora
hären af 40,000 (fyratiotusen) ny-testamentliga läsarter,
att förtiga de gammal-testamentliga, af hvilka hos de Eossi
endast i Genesis finnas 331, och han ’ville dock icke,
så som Kennicott, samla alla utan blott de vigtiga. På
den andra sidan är emellertid lika säkert, att den ande,
som icke hade någon kropp, för oss icke vore till; och,
om man i det andelösa bokstafvens rike qväfves utaf
grafluft, så dör man i det bokstafslösa anderiket under
luftpumpen. Så återstår då intet annat än att emellan
de båda ytterligheterna af bokstafstvång och andeifver
(Geistdrängen) söka en gyllene medelväg. Men på hvad
sätt finna vi den? Den måste rara ett dogmatikens och
exegetikens gemensamma resultat. Om, å ena sidan, den
förres yrkande, att den gudomliga sanningen förutsätter
tillförlitligt vittnesbörd om henne, måste leda
exegesen, så måste, å den andra, det, som följer såsom
ett obestridligt resultat af exegesen, också yttra sitt
inflytande på utbildningen af inspirationsbegreppet. Och
alltid skall man dervid vara pligtig att komma ihåg, att
öfvergångarna af inspirationsgrader vanligen undandraga
sig våra blickar. - - - - - - - - - -

Det fria sätt, på hvilket evangelii första förkunnare
begagnade

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:08:56 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fbremer/0234.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free