- Project Runeberg -  Bidrag till skådespelarkonstens och dramatikens historia /
40

(1890) [MARC] Author: Frans Hedberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - II. Den spanska teatern

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

i diktionens glöd och känslans exaltation, i hvilka
af-seenden han står oupphunnen och allena. Han säges
hafva författat inalles icke mindre än 95 Autos
sacra-mentales, 200 Loas, 100 Saynetes samt 73
världsliga skådespel och Comedias de capa y espada.

Bland dessa senare märkas i synnerhet följande:

»El medico de su homa» (Sin äras läkare), El
alcalde de Zalamea (Domaren i Zalamea), La rida es
sne/no (Lifvet är en dröm), Ante* qite todoes mi dama
(Min älskade framför allt), Ijös emjanos de un acaso (Så
kan slumpen foga), Ef magieo pr odi g i oso (Den mäktige
besvärjaren) m. fl.

Bland dessa anses »Lifvet är en dröm» och »Den
mäktige besvärj aren» för det bästa som flutit ur
Calderons penna, och är den förstnämnda tillika med
»Domaren i Zalamea» väl bekant för äfven vår
publik, som i dessa båda stycken haft tillfälle att beundra
och hänföras af både deras tankedjup och fulländade
form, samt icke minst af språkets österländska
bildprakt och rikedom.

Den mest framträdande af de båda stora
dramaturgernas efterföljare är Don Augustin Moreto y
Ca VANA, född i Madrid 1618, hvilken försökte sig i
alla former af det spanska dramat, men som egentligen
först inom den finare karakterskomödien uppträdde som
själfständigt skapande. Känd hos oss är han genom
sin »El desden con el desd efn (Stolthet mot stolthet),
som i F. A. Dahlgrens öfversättning med stort bifall
blifvit uppförd på vår förnämsta dramatiska scen.

Med den spanska nationalandans förfall och den
franska dynastiens uppträdande på Spaniens tron,
förföll också dess teater till en osjälfständig härmare af
den franska, pseudoklassiska smaken. Men på senare
tider har den åter börjat höja sig till ny blomstring
och bland den nyare spanska dramatikens alster
framstå i synnerhet Don José Echegarays äfven hos oss
uppförda skådespel Galeotto och Sonen af järn och
sonen af blod, som värdiga ättlingar af det stora
spanska dramat.

0

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:28:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fhbts/0052.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free