- Project Runeberg -  Bidrag till skådespelarkonstens och dramatikens historia /
81

(1890) [MARC] Author: Frans Hedberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

hvilken uppfördes i Paris för första gången 1830 och
med hvilken den framträdande realismen vann en afgjord
seger öfver det gamla idealistiska dramat. Hugo
fullföljde ännu vidare den både bittra och häftiga striden
mellan de bägge skolorna genom sina följande
skådespel: Marion Délormv, Le roi s’amuse (Kungen roar

sig), Lucréce Borghia, Marie Tudor, Angelo Malipieri,
Buy Bias och les Burgraves (Borggrefvarne) och
öfver-förde sedan striden äfven på den episka diktens
område.

Att dramat genom nyromantikens inträde vann ett
rörligare lif och ett mera sant menskligt innehåll, är
obestridligt, äfven om Hugo, som alla reformatorer,
gjorde sig skyldig till öfverdrifter, i synnerhet genom
sin förkärlek för abnorma företeelser inom själslifvets
och passionernas värld. I sin ifver att reformera, vände
han ibland upp och ner på sedelagens bud, och han
älskade framför allt att framställa antiteser, motsatser,
och dessa så skarpa som möjligt, förenade hos en och
samma karaktär.

Den rena kärleken hos skökan, moderskänslan hos
kvinnovidundret, faderskärleken hos den vanskaplige
hofnarren, hederskänslan hos banditen och ädlingssinnet
hos lakejen, se där de motsägelser, hvilka han med
förkärlek behandlade i sina dramer, för hvilka han i
sitt bekanta företal till dramat Cromwell, hvilket aldrig
uppfördes, uppstälde en särskild teori, full äfven den
af genialiska hugskott bredvid mycket som är sant och
bör vara bestående för alla tider.

På den af honom inslagna vägen följdes han af en
mängd författare, bland hvilka de mest framstående på
dramats område torde vara Alexandre Dumas den
äldre och Casimir Delavigne. Bland Dumas’
dramatiska arbeten märkas Henri III, Charles VII, La
Tour de Nesle, Richard d’Arlington och Antony, med
flere, bland hvilka det sista är särskildt märkligt
därigenom, att ett sedermera af franska författare i
oändlighet varieradt tema, äktenskapsbrottet, däruti för första
gången gjordes till ämne för dramatisk behandling.
Casimir Delavigne följde visserligen Hugo i åtskilliga

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:28:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fhbts/0093.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free