- Project Runeberg -  Bidrag till skådespelarkonstens och dramatikens historia /
121

(1890) [MARC] Author: Frans Hedberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Emellertid utbröt inom kort den stora revulutionen
och den unge skådespelaren hade nu tillfälle att se de
menskliga passionerna rasa i all sin nakna vildhet på
en större skådeplats än scenen; han såg historia skapas
under sina ögon, han hade under ett fjärdedels sekel
framför sig de dystra och stora dragen af en lefvande
tragedi. Han kände personligen dess förnämsta hjältar;
han återfann i dem de förflutna tidernas män, som hade
uppträdt vid de gamla staternas omstörtningar, just
dessa, som han var kallad att framställa på scenen.

Hvilket storartadt skådespel och hvilka tillfällen
till djupgående karaktärsstudier. Robespierre, Marat,
Danton, Mirabeau, Henrion, Collot d’Herbois, Bonaparte,
— det var mönster att studera, mönster som icke många
skådespelare hafva att tillgå!

Hela världen var då för tiden politiserande, och
Théåtre Frangais inte minst. Man tog upp en tragedi
af Chénier, Karl IX eller Bartholomeinatten.
Stycket hade en stormande framgång, och hvilket kunde
på den tiden vara mera tändande, än att framställa
konungamaktens brott och missgrepp? Talma spelade
Karl IX och nu visade sig för första gången och
i dess rätta dager hans ovanliga förmåga af träffande
karaktäristik, understödd af ett sträfvande efter yttre
likhet, som för framställningen af historiska
personligheter är så berättigad och så nödvändig. Talma
studerade den olycklige konungens karaktär i historien,
hans anletsdrag från porträtten i muséer och samlingar,
och genom en i detalj genomförd grimering blef den
kroppsliga likheten slående, liksom likheten i moraliskt
hänseende blef nästan förfärande. Denna skapelse stälde
honom med ens i första ledet bland Frankrikes stora
skådespelare.

Hofvet och presterskapet, som då ännu hade några
flikar kvar af sin gamla maktställning, tyckte
naturligtvis icke om detta stycke och dess uppförande blef
förbjudet. Men publiken ropade med raseri på Karl IX,
man gick beväpnad till teatern, Mirabeau höjde sin
mäktiga stämma till förmån för stycket, och inom kort
måste det spelas på nytt. Men där uppstod split och

Hedberg, Dramatik. 0

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:28:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fhbts/0135.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free