- Project Runeberg -  Bidrag till skådespelarkonstens och dramatikens historia /
220

(1890) [MARC] Author: Frans Hedberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

henne att blifva så behagfull och så fin som hennes
lärarinna visat sig i de muntra flickrollerna i den tidens
lustspel, så förvånade hon och hänförde i stället genom
sin sunda, ofördärfvade natur och gjorde sig särskildt
bemärkt genom sin rörande oskuld och varma
innerlighet i Käthchen ton Heilbronn. Hon öfvergick i midten
af 1820-talet till Stadsteatern i Frankfurt där hon länge
bibehöll sig i publikens ynnest och utöfvade en lika
gripande verkan i rörande, kvinliga roller som muntrande
i komiska, i hvilka hennes lustiga uppfinningsrikhet
aldrig förfelade sin verkan på åskådarnes skrattmuskler.
En allt för mycket tilltagande fyllighet verkade störande
i mera idealt anlagda roller, för hvilka hon likväl trots
detta hade en utpräglad svaghet. För den egentliga
tragedien fattades henne kraft och höghet i uttrycket,
endast i milda roller utöfvade hennes behagliga röst
och rörande innerlighet en oemotståndlig trollmakt.
Hon hade en alldeles afgjord motvilja för att träda in
i de äldre karaktärsrollerna och försummade därför, som
så mången annan skådespelerska före och efter henne,
att skaffa sig en ny verkningskrets, när tilltagande ålder
gjorde det för henne omöjligt att längre uppträda i
unga roller. Slutligen fogade hon sig i det oundvikliga,
men då var det för sent och det är egentligen den
unga Karoline Lindner, som inskrifvit sitt namn i den
tyska skådespelarkonstens häfder.

AUGUSTE DURING, gift CRELINGER, var född
1793 i Berlin och gjorde sina första försök vid
Ber-linerteatern 1812 under Ifflands direktörskap. Han
förespådde henne en lysande framtid på scenen, och
denna spådom skulle också gå i fullbordan. Redan från
1816 var hon helt och hållet ensam om det ungdomliga
rollfacket vid Berlins teater, och denna omständighet
utvecklade med förvånande hastighet hennes rika anlag.
Hon hade en hög, kraftfull gestalt, ett uttrycksfullt
ansikte, talande, lifliga ögon och en, om icke särdeles
omfångsrik, likväl kraftig och välklingande stämma.
Kvinlig vekhet, behagfull naivitet och böjlig
karaktäri-stik voro egentligen icke hennes starka sidor. I
lustspelet verkade hon därför mera genom förstånd och

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:28:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fhbts/0236.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free