- Project Runeberg -  Bidrag till skådespelarkonstens och dramatikens historia /
270

(1890) [MARC] Author: Frans Hedberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Kandestöbei’ för första gången gick öfver den nyöppnade
danska scenen.

Uppmuntrad af framgången, som var otvetydig,
trots de ofta framträdande, till stor del obefogade
anmärkningarna af kritiken, fortsatte nu Heiberg på den
en gång inslagna vägen och strödde under de näst
följande åren omkring sig sina kvicka och alltid med jubel
mottagna arbeten: Aprilsnarrene, Recensenten og Dyret,
Den otte og tyvende Januar, Et Eventyr i Rosenborg Have,
De Uadskillelige, Kjöge Huskors, De Danske i Paris,
Nej, Ja x>ch Emilies HjertehanJcen samt slutligen den
lilla Bellmanska situationen: Ulla skal på bal, 4 hvilken
han tämligen tydligt pekar på Bellman som sin lärare
och att det är på hans grund som han byggt den nya,
nationella diktarten. Genom flera skrifter sökte han
dessutom att för kritiken och publiken klargöra
vådevillens uppgift och mening och utgaf i detta syfte först
1826 sin estetiska afhandling Om Vådevillen, sedan
tidskriften Kiöbenhavns ftyveride Post och Intelligensblade,
genom hvilka han påverkade och omskapade den
allmänna smakbildningen. Det var här han uppträdde
polemiskt mot Oehlenschlägers skaldskap och äfven i en
skarp kritik mot Tegnérs »Frithiofs saga», liksom mot
hela den nordiska renässansen i dess helhet. Men ifrån
vådevillerna vände sig Heiberg snart på nytt till de
toner som han framkallat i sin ungdom, och inom kort
uppträdde han med det romantiska skådespelet Elverhöi,
som han författade 1829 och som hos oss äfven är
uppfördt under namnet Elf jungfrun. Detta stycke är i
synnerhet märkvärdigt därför att det egentligen är ett
tillfällighetsstycke och som sådant troligen det
mest poetiska och fulländade som någon literatur har
att uppvisa. Det är vidare märkvärdigt därför att här
för första gången de nordiska folkmelodierna äro
använda nästan uteslutande och i någon större
utsträckning och att hela dikten därigenom fått ett bestående
värde, som väl sällan kommit någon tillfällighetsdikt
till del. Han skref vidare en dram i Calderons anda,
Prindsesse Isabella, ett sagospel Alferne, som egentligen
är en mästerligt utförd dramatisering af Tiecks novell

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:28:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fhbts/0286.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free