- Project Runeberg -  Bidrag till skådespelarkonstens och dramatikens historia /
324

(1890) [MARC] Author: Frans Hedberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

sin begåfning likmätigt, spelat och spelar på
inspiration. Hon har därför skapat betydande uppgifter, hon
har varit stor, sann och glödande och ryckt med sig
sin publik mången gång till fullkomlig hänförelse; men
hon har också misslyckats, om också icke fullständigt,
så likväl delvis i roller, där hon icke genom utbrottens
intensiva kraft och passion kunnat komma åskådaren
att glömma det bristande i detaljerna. Detta ligger
helt och hållet i sakens natur. Den reflekterande
skådespelaren blir alltid den, som till slut kan anteckna de
flesta segrarne och framför allt de mest afgörande.
Kan han också aldrig stiga så högt i ögonblickets
djärfva flykt som den inspirerade, så ligger heller aldrig
fallet så nära till hands, därför att han i sin
själfbehersk-ning ser och undviker de små gropar, som för
inspira-tionsskådespelaren ofta nog blifva djupa afgrunder.

Genom det nu sagda torde det ligga tydligt för
en och hvar, hvarför fru Gundersens betydelse för sitt
lands skådespelarkonst icke under de senare decennierna
kunnat vara lika stor som förut. Det nyaste dramat är
ju nästan uteslutande realistiskt, och för
inspirations-skådespelaren erbjuder den riktningen på långt när icke
ett så tacksamt fält som den föregående. Men att hafva
djupt och lefvande ingripit i sin tids konst, så som
Laura Gundersen gjort det, är mycket nog, och i Norges
unga skådespelarkonsts historia skall hon alltid nämnas
med varm erkänsla som dess förnämsta tragiska
skådespelerska under det tidsskede, som med vexlande lycka
grundläde och utvecklade den nationela skådeplatsen.
Bland hennes roller märkas förnämligast: Hermione i »En
vintersaga», Arria i »Arria och Messalina», Hjördis i
»Hsermändene på Helgeland», Halte-Hulda och Leonarda
i Björnsons stycken m. fl. 1868 uppträdde hon som
gäst på Köpenhamns kgl. teater och firade 1875 sitt
tjugofem-årsjubileum i Kristiania. Hennes man, SlGVARD
GUNDERSEN, med hvilken hon gifte sig 1864, är äfven
skådespelare och har i synnerhet utmärkt sig i
karaktärsroller, bland annat som Bothwell i »Maria Stuart i
Skotland» och Konstd B er nick i »Samfundets Stötter».

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:28:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fhbts/0342.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free