- Project Runeberg -  Fosterländska minnen i ord, sång och bild tillegnade svenskarne i Amerika /
108

(1894) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Del 3. Blandad läsning af svenska författare ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

varingsapparat för det egentliga budskapet, nämligen en träklofve, som
omslut brefvet. Blott regeringen och dess tjenstemän egde rätt att
kringsända den och för blott ett ändamål fick den brukas, nämligen att
sammankalla folk till tings och andra fredliga sammankomster.

På 1500:talet stadgades, att “budkafle skall bäras af sådana, som kunna
stå för ord och ed. De skola lemna den bonden sjelf i handom eller åt hans
hustru, i fall han icke är hemma, eller åt hans son eller dotter eller hans
tjenstefolk, så vida de äro vitnesgilla. Finnes intet sådant folk i gården, då
skall han bära den in i stugan, om den öppen är, och sätta den i bondens
högsäte, så den icke faller ner. Kan han icke komina in, då skall han binda
budkaflen midt öfver dörren, så att en livar, som träder in, kan se den: och
så skall bonden gå till den, som budkaflen bar, och förfråga sig hvad den
betyder.. . “Vidare stadgades att budkaflen skulle gå fram, ej tillbaka. Kom
den östan in i landet eller byn skulle den gå västan ut; kom den snnnati
ifrån, skulle den gå nordvarts och tvärtom. Ännu under Gustaf I:s tid var
den bränd i ena ändan och i den andra försedd med ett snöre i form af en
snara, hvarmed (siiges det) man ville framhålla det straff, som drabbade den
der icke i laga ordning fortskaffade budkaflen eller hörsammade dess syfte,
nämligen att blifva hängd och få sitt hus uppbrändt. i lindrigaste fall
förklaras fridlös orh anses “omaniig.” Ännu åligger det svenska folket att
fortskaffa budkafle. Sådan får dock nu mer ingen annan än kronobetjent
utfärda och det endast i vissa niaktpåliggande ärenden, såsom skogseld,
skallgång, o. s. v.

Fröken Rudenschölds schavotter ing.

Fröken Magdalena Rudenschöld var aderton år gammal, då hon
anstäl-des vid Gustaf den tredjes hof, en farlig plats för en ung, skön och eldig
q vinna, synnerligast under en tid, då den förföriske, af naturen och
monarken lika gynnade Gustaf Mauritz Armfel t der utgjorde den sol, kring
hvilken allas blickar kretsade. Fången i kärlekens garn, gjordes hon, utan att
ega ens skymten af den själskraft, som fordras för* så farliga planer, af den
lättsinnige Armfel t till verktyg för hans politiska intriger och invecklades
sålunda i de stämplingar, som afsågo att störta den då varande
förmyndarestyrelsen samt den alsmäktige och hatade Reuterholm. Hennes dom lydde
på schavott och lifstids spinnhus och den 23 september 1794 undergick hon
det första af dessa straff på Riddarholmen i Stockholm. Om de styrande
trodde sig genom denna oveld i afseende på börd och samhällsställning
handla ofrälse ståndet till behag, så visade erfarenheten, att de deruti
hogli-gen bedragit sig.

När fröken Rudeusehölds öde ändtligen var afgjordt, gafs sent om
aftonen den 22 september nödiga order till militären, sedan man redan ett par

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 02:51:10 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fosterland/0849.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free