Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Inledning
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
inverkat på vårt arbete. Vi hoppas, att detta försök
att afhandla frågan om Guds tillvaro genom
erfarenhetsmetoden skall vara af nytta för vårt tidehvarfs
framåtskridande, emedan det står i samband med dess
karakteristiska tendenser. Vi skola känna oss belåtna,
om läsningen af denna bok låter en ljusstråle intränga
i de sväfvande, ovissa tankarna och om någon panna,
efter att hafva under tystnad varit lutad öfver våra
etyder, åter höjer sig i känsla af sin sanna värdighet.
Om de franska ideologerna i allmänhet icke
tillämpat den vetenskapliga metoden på naturfilosofiens
områden, ha deremot några lärda afhandlat föremålen för
vår kunskap ur synpunkten af det allmänna samband
mellan tingen som uppenbarar sig i verlden, och af de
krafter som bilda dess lefvande enhet. Vi skatta oss
lyckliga att bland verk af denna art kunna nämna de
olika arbetena af Laugel[1], hvilka vi flera gånger
begagnat vid detta verks affattande. Leda icke naturens
och lifvets problemer i sjelfva verket till det främsta
af problemerna, och att närmare undersöka de krafter
som verka i verldsalltets organism, är icke det att
efterforska den väsentliga och ursprungliga kraftens olika
tillvarelsesätt? De forskningar som ha studiet af
naturen till föremål kunna ibland säkrare gagna
filosofien, än de afhandlingar eller dithyramber som äro
särskildt egnade åt metafysiken.
Herrar Moleschott’s och Büchner’s[2] skrifter hafva
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>