- Project Runeberg -  Gud i naturen /
218

(1868) [MARC] Author: Camille Flammarion
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Tredje Boken. Själen - II. Den menskliga personligheten

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

vetenskapliga republiken. Utan att återställa jemnvigten,
är man frestad att med de Broglie[1] fråga sig sjelf, om
ontologien verkligen är en dumhet och om ontologerna
ovilkorligen äro dårar, idioter och drömmare. Det synes ej så,
skola vi svara med akademikern. Ontologien är ej något
som tages eller bör tagas på den dåliga sidan. Den är en
af den allmänna filosofiens utgreningar, den är vetenskapen
om varat i motsats till vetenskapen om fenomenet eller
skenet. Menniskan, säga filosoferna, tager ovilkorligen
fenomenerna om hand; hon bemäktigar sig dem antingen
genom sinnena eller genom medvetandet; hon studerar,
beskrifver och jemför dem. Men bakom fenomenet finnes den
varelse som består, under det att fenomenet vexlar eller
förändras. Oberoende af predikaterna, förändringarna, ha
vi der det ämne som uppbär predikaterna och undergår
förändringarna. För egenskaperna, skenet är ett
beståndande föremål af nöden, ett som uppbär dem, namnet
betyder föga. Under det att naturvetenskaperna beskrifva de
sinliga fenomenerna, under det psykologien skildrar
fenomenerna inom medvetandet, utgrundar ontologien giltigheten
af det förfaringssätt genom hvilket vi öfvergå från
fenomenet till varat.

Men vi vilja ej sjelfva iniräda eller föra våra läsare i
denna ännu alltför mörka håla för den abstrakta
vetenskapen, och vi frukta mer an någon annan de söfvande
dunster som utströmma derifrån. Vi sätta ett väsentligt värde
på att förblifva i den experimentala iakttagelsens ljusa och
verksamma verld. Vi anmärka tillochmed — så sannt ar
det, att vi äro vissa om segern och att vi med nöje
uppresa alla möjliga svårigheter emot oss — vi anmärka
tillochmed, att medvetandets myndighet kan i ett visst
hänseende sättas i tvifvel och att det är af vigt, att icke utan
kontroll antaga det inre sinnets rena och enkla vittnesbörd.
Eftersom tankens grundväsende i hvarje ögonblick undergår
en mängd inflytanden, hemtade från den yttre verlden
genom organernas förmedling, inflytanden hvilkas lekboll hon


[1] De l’existence de l’âme, p. 112.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 05:30:00 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/gudinatur/0226.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free