- Project Runeberg -  Haquin Spegel : hans lif och gärning intill år 1693 /
235

(1900) [MARC] Author: Josef Helander
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - II. Spegel som Episk-Didaktisk skald och som Psalmförfattare - 13. Guds Werk och Hwila

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Haquin Spegel, hans lif och gärning. 235

Men den ratio epica, som Tasso och Ronsard sökte fasthålla
och som i någon mån föresväfvade du Bartas, har förvanskats.

Med försöket att införa den Allsmäktige som handlande
person och låta det varande, hvart i sin ordning, strömma fram ur
Hans skapareord hade dock ett slags händelseförlopp kunnat
åstadkommas. Men nu behärskar den sjunde dagens synpunkt hela
verket. Skapelsen är i hvila, och Guds skapande Warde är glömdt
för ett lamt människans: Se, det är allt ganska godt — och
lärorikt. Diktaren får låta sig nöja med att kalla naturen före, sådan
den lefvat sig gammal och stoftbesudlad under många tusen år.
Bergarter, växter och djur, himlakroppar och luftregioner stoppas
färdiga in hvar på sin skapelsedag och förses med samma
noggranna signalement som i tusentals afhandlingar tillförene. Spegel
konstaterar, att det är så och så, Sverige är ett malmrikt land
och elefanten är måndyrkare, icke att det blef så.

Men lärdom felas honom icke. Hvarje sida röjer hans
kunskaper, och bokens hela text är för öfrigt så inbäddad i
marginalhänvisningar, att den stackars Lucidor aldrig tillnärmelsevis
kunnat åstadkomma något dylikt celler varit betänkt på ett så ideligt
fäktande mot hedningars och irrlärares härskaror på båda sidor om
ortodoxiens smala väg.

Arøboes dikt var »mesten for de lærde». Guds Werk och
Hwila är liksom denna ett lärdt beskrifvande epos med didaktisk
tendens, men det har likväl blifvit ett slags folkbok. Spegel var
van att som präst tala till och undervisa de okunniga, och det
har lyckats honom att åt sin framställning förläna en viss folklig
ton, som trots de estetiska bristerna kvarlämnar ett intryck af ädel
trohjärtenhet. För att tillmötesgå en efterfrågan, som
hufvudsakligen utgick från de lägre klasserna, upplades nya editioner af
G. W. o. Hw. ända in i vårt århundrade 1, och hvad som pröfvar
vårt tålamod har kanske uppbyggt och gladt våra förfäder.

Som litteraturhistorisk produkt erhöll verket sin dom redan
ett 20-tal år efter Spegels död. Olof Celsius sjunger därom under
det bekanta versekriget i Thet Swenske Nitet (1738, n:o 25):

1 I tidskriften Den Christelige Folkwännen, 1 årg. 1856, utgifven af B. J.
Glasell.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Mar 6 01:56:31 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/haqsplif/0239.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free