Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
karlar, som drogo i de rep han höll i sina händer, kunde
icke rubba honom från hans bänk; han drog antingen
repet från dem eller dem själva bort till sig. Samma
anekdotartade överdrift möter i den historia Saxo berättar om
drottning Bodil såsom en kärleksfull moder för sin gemåls
älskarinnor. Den möter ytterligare i berättelsen om det
mäktiga intryck Erik Ejegod under sitt Konstantinopelbesök
skall ha gjort på kejsar Alexius. Kejsaren lät festligt
smycka staden, breda mattor på gatorna och mottog Erik
Ejegod med stora ärebetygelser, berättar Saxo; han räckte
honom högra handen och förde honom under folkets jubel
till slottet; där överlät han åt sin högthedrade gäst sin egen
konungahall, och sedan har ingen av kejsarna, falla Saxos
ord, velat begagna den för att icke komma att bo under
samma tak som den store mannen och därigenom liksom
söka mäta sig med honom; vördnaden för gästhärbärget
skulle stå som ett evigt minne om gästen. Och stående
och sittande, i full kroppsstorlek, lät kejsaren måla
Erik Ejegod, för att han ständigt skulle ha en bild av hans
underbara gestalt för sina ögon. Det träffar sig så
lyckligt, att kejsar Alexius’ dotter är den berömda Anna
Komnena. I femton böcker har hon skrivit faderns historia.
Icke med ett ord berör hon Erik Ejegod och hans besök
i Konstantinopel [1].
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>