Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Reformationstiden - Laurentius Petri - Abraham Angermannus
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
ting, utan i en rätt tro och broderlig kärlek; man kunde
väl vara kristen, ändock man aldrig hölle påskhögtid“.
Någon överdriven vikt tillmätte han ej heller sakramenten,
ty “man kan väl varda salig, ändock man aldrig hölle
Herrens nattvard“. Om söndagens helighållande skrev
han, att denna utvärtes sabbat väl gällde i det Gamla
Testamentet, men ej i det Nya, ty “med oss kristne skall
nu var dag vara helgdag, icke till att hålla uppe av
arbetet, utan att hålla uppe av synden. Dock likväl hava
vi ock samma orsak när oss till att hålla några
besynnerliga dagar av arbetet så väl som judarna, icke så
förstående att arbetet är synd, men på det att vårt arbetsfolk
må ock understundom hava ro och lisa av det släperi,
som är dem pålagt.“
Den följande utvecklingen gick i rakt motsatt riktning.
I stället för de förkastade medeltida auktoriteterna
uppsatte man nu nya lutherska, intresset för de stora frågorna
vek tillbaka för en ursinnig grälsjuka rörande teologiska
spetsfundigheter, och efter några få årtionden hade den
medeltida skolastiken vänt tillbaka i långt mera avskräckande
gestalt än förut, ehuru nu under namn av luthersk teologi.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>