- Project Runeberg -  Huvuddragen av Sveriges litteratur / 2. 1700-talet /
196

(1917-1918) [MARC] Author: Henrik Schück, Karl Warburg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Upplysningens genombrott - Leopold

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)


        Inför den höga dåren buga
Men djupt, så djupt, min son, att han ej ser dig le.


Någon ny insats har Leopold därför ej gjort, och i
stället levde han så länge, att han snarast blev ett hinder
för litteraturens utveckling. Sin egentliga betydelse har
han därför som upplysningens epigon.

Vid tjugotvå års ålder debuterade Leopold 1778 med ett
väl bombastiskt Ode öfver kronprinsens födelse, men
utsattes med anledning därav för en mycket omild kritik
av Kellgren, som gycklade med dess många pretiösa,
konstlade omskrivningar. Leopold saknade alltid fantasi, och
även då han var bäst, nådde han aldrig längre än till en
kall retorik. I sin förstlingsdikt sökte han ersätta denna
brist genom en nästan om marinismen påminnande
bombast, som emellertid icke var främmande för den samtida
franska odediktningen. Men det var detta, som Kellgrens
kritik botade honom för. “Någon kännedom om de gamle“
— skrev Leopold några år därefter — “någon soupçon av
Pindars styrka bringade mig på den förmätna tanken att
införa entusiasmen i svenska skaldekonsten och att försöka
en utsvävning... Men förmodligen höll jag icke mina ben
i någon av den goda smaken allmänt antagna positioner,
efter en okänd dansmästare gjorde mig den tjänsten att
vrida dem till rätta på ett sätt, som betog mig
spänstigheten att vidare upplyfta mig“. Efter en med stor
förbittring förd strid, som i varje fall röjer den blivande,
ypperlige polemikern, drog Leopold sig tillbaka och framträdde åter
först 1785 med fyra Erotiska oden. Nu slog han däremot
igenom. Sensualismen var genom Kellgrens diktning på
modet, och man märkte ej skillnaden. Kellgrens erotiska
dikter voro burna av en verklig lidelse, Leopolds voro
blott litterära broderier på en väv, som lånats från
antikens erotiska skalder. Men broderierna voro utförda med
stor formell talang, och genom några samtidigt skrivna
sakrika kritiker befästade han ytterligare sin ställning. 1786
anställdes han såsom konungens litteräre medhjälpare —
ungefär samtidigt med det att Kellgren drog sig tillbaka
— och den smidige Leopold kom verkligen Gustav III

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 08:16:25 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/huvudrag/2/0204.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free