- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Andet bind /
359

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

smukke Hustru akkompagnerede paa Guitar — en Kombination. Publikum daarlig
kunde staa for!

En langt betydeligere og ejendommeligere Kunstner end disse to var den
talentfulde Johan Ladilaus Dussek (eller Duschsekl.

Dussek var en Bøhmer (født 1761) og en frodig og ejendommelig
Musikbegavelse, men han havde ingensinde gjort grundige Studier og følte med sin lette
Karakter og sit Hang til et omflakkende Liv, ingen Trang eller Lyst til saadanne
Studier. Det var først, efter at Phil. Em. Bach havde stemplet Dusseks Evner

som sjælden lovende, at denne helt
ofrede sig for Klaverspillet og snart
naaede til at blive en af sin Tids
ypperste Virtuoser. Dusseks urolige
Kunstnerliv, der tildels er omgivet
med et uopklaret romantisk Skær, førte
ham til Paris, hvor han som Maria
Antoinettes Yndling opholdt sig i flere
Aar. Da Revolutionen brød ud, tog
han Ophold i London, og forsøgte sig
som Musikhandler, men fallerede;
senere var han en Tid knyttet til den
musikalske Prins Louis Ferdinand
al’Preus-sen, men efter dennes Fald kom han
til Paris som fyrstelig Talleyrandsk
Kapelmester og døde som saadan 1812
i St. Germain en Laye. Dussek foretog
sine Kunstrejser i Forening med sin
indtagende Hustru, der var en ypperlig
Sangerinde, navnlig udmærket i
Foredraget af Arier af Mozart, der jo stod
dette Ægtepar meget nær (jfr. Kap. IV).

Fig. 74. Johan Ladilaus Dussek.

Kan dementi kaldes en Forløber for Beethoven, kunde man
vel benævne Dussek en Bebuder af Weber og Chopin. Af den
pædagogiske Retning og af den ofte pedantiske formelle Omhu hos
Clementi er der ikke Spor i Dusseks Musik. Efter sit Naturel lader
han den udforme sig ganske frit, ubundet og naturligt — der er
ligesom mere Kunstnerblod hos Dussek. Tilfælles med Weber har
han en kæk, ridderlig, ja ofte helt flot Klaverstil, til Chopin knyttes han
ved den i Klavermusiken tildels nye Anvendelse af det Nationale.
Hans Klavermusik kan til Tider have et forbløffende moderne Præg,
der staar i Forbindelse med, at hans Klaversats er rigere og mere
fuldtonende end nogen af hans Forgængeres, med hans dristige
enhar-moniske Vendinger, med Brugen af Scherzo i Klaversonaten og med
hele den umiddelbart frembrydende og stærkt sangbare Stil. Som et

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/2/0381.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free