- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Andet bind /
451

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

paa Schillers Forhold til de tyske Smaahoffer og lians Forvisning.
Ligesom de bedste af disse Digtere bevarede Weber, da ban nu
tvang sig selv ind paa en mere harmonisk Livsførelse, sit
ungdommelige romantiske Sindelag, sin glødende Frihedsbegejstring og
sin idealistiske Tro paa sin Kunst. Der gik imidlertid endnu en
Tid hen, inden Weber fandt, den rolige Virksomhed, han længtes
efter. Et Par Aar endnu maatte han som en farende Svend med
Guitaren i Armen drage fra Sted til Sted og søge sit Udkomme
(Faderen døde i Begyndelsen af 1812). Han knyttede Forbindelser,
sluttede Venskaber, saaledes med den ypperlige Klarinettist Heinr.
Baermann i Munchen, for hvem han skrev en brillant
Klarinet-koncertino (1811), brød atter op og søgte sin Lykke andetsteds, ikke
blot i Tyskland, men ogsaa i Italien og Schweiz. Weber havde let
ved at vinde sig Venner. Hans Personlighed vakte straks Sympathi,
hans fine, langagtige Ansigt med de store, mørkeblaa og meget
udtryksfulde Øjne tiltalte, og mere end dette fangedes
Opmærksomheden af hans ægte romantiske Væsen, i hvilket Humor, Skæmt og
Kaadhed rummedes Side om Side med Sværmeri og Vemod.

Paa disse Rejser kom Weber vel oftest i Berøring med dannede
og fine Kredse, men han færdedes ogsaa ude i Folket, hvilket han
i disse Frihedskampenes Aar lærte saaledes at kende, at han fremfor
nogen kunde blive dets Sanger. Fra disse Vandreaar stammer
Opførelsen af Silvana i Frankfurt, hvor hans senere Hustru Caroline
Brandt sang Titelpartiet, og denne Opera i Forbindelse med
forskellige Sang- og Klaverkompositioner bragte Webers Navn ud i videre
Kredse. Tilfreds var Weber imidlertid ikke med denne Omflakken:
„Ti gives der noget elendigere end at løbe om blandt fremmede
Mennesker, at lire noget af for dem, for at de kan se, at man kan
noget, og saa blandt tredive knap støde paa En, der tager Del deri
og gør noget for En.“ Weber stod just i Begreb rned at rejse til
Italien, da han modtog Tilbud om en Kapelmesterplads i Prag.
„... for at have den Glæde som en brav Karl at betale min Gæld,
kan jeg nok tage noget paa mig! Altsaa afsted!" skriver han; og han
modtog Tilbudet, der i Virkeligheden betød, at han skulde grunde
en tysk Opera i Prag. Saaledes opfattede Weber ogsaa sin ny
Stilling og tog ivrig fat paa at løse denne Opgave. Han engagerede
Personale, deriblandt Caroline Brandt, ordnede Theaterbibliotheket, gav
Regler og Love for Theaterljæneste, ti „Orkestret var i Oprør", og
lærte sig endelig böhmisk for at kunne kontrollere sine Undergivne

29*

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/2/0475.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free