- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Andet bind /
550

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Betydeligere som Musiker og mere kendt var Jacques
Fromental Halévy.

Denne var født i Paris 1799 og Elev (i Komposition) af Cherubini. Ved
Konservatoriet tilfaldt Prix de Rome Halévy 1S19 og efter det niaarige Ophold i
Rom sogte Halévy at vinde Fremgang ved Paris Operascener. Til en Begyndelse
fulgtes hans opéra-comiques og Balletter ikke af synderligt Held. indtil han med
et Slag gjorde sit Navn berømt ved La Juive (Jødinden), der opførtes paa den
store Opera 1835. Til dette Værk er Halévys Navn hovedsagelig knyttet. Det
fremviser Træk, der er fælles med Meyerbeers Operaer, af hvilke jo dog kun

Fig. 143. Den italienske Opera i Paris omkr. 1840.

Robert var gaaet forud. Der lægges deri megen Vægt paa det Ydre og paa de
stærke Theatereffekter. Operaen er fuld af Optog og af „Dekorationsmusik"; den er
som Meyerbeers heller ikke fri for Vidtløftighed og Udtværethed — hvorfor der
ved Opførelsen vistnok altid gøres mange „Spring” i dette Partitur — og
Paa-virkningen fra Italienerne i Retning af Sangbravur er ikke undgaaet. Selve
Stofvalget vidner om, at Operaen er opstaaet i denne „romantiske” Periode: det
er som bekendt laant fra Romantikernes Afgud Walter Scott; men den musikalske
Behandling er ikke saaledes holdt i romantisk Stil, som Meyerbeer gjorde
det under Indflydelse fra tysk Romantik. Jødinden slutter sig snarere til den
ældre franske Musik og er rent musikalsk et ærligere, klarere og finere
Arbejde end de Meyerbeerske; Slægtskabet med Cherubinis Musik er ikke til at
tage Fejl af. Operaen udmærker sig iøvrig ved fortræffelig Tekstbehandling,
rammende dramatiske Recitativer og ved „en glimrende Instrumentation, som
Meyerbeer ikke har hørt uden Udbytte.” (Ghouquet).

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/2/0576.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free