- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Andet bind /
633

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ingen som han kan „spille Violin” paa Klaveret. Thalberg beundredes
derhos for den aristokratiske Ro, med hvilken han, uden en
Bevægelse af Legemet, foredrog de vanskeligste Passager. Men denne
overlegne Ro. denne Stræben efter en fornem Storslaaethed, gjorde
hans Spil ensformigt; man savnede efterhaanden Lidenskab og
Bevægelse; hans Kompositioner, dem han omtrent udelukkende spillede,
var næsten altid holdte i et højtidelig roligt Tempo, og da baade hans
Spil og hans Frembringelser mere og mere gik ud paa de
Virtuoskunster, som var hans Speciale, udeblev Fornyelsen, og med
Stagnationen fulgte snart Publikums svindende Interesse, saaledes at
Thalberg længe før sin Død var en glemt Mand. —

Sammen med Virtuosernes Flok, men lige saa fjærn og
forskelligartet fra dem som fra Thalbergs Koncertbravour levede i Paris
Frédéric Chopin, den Musiker, der, uden at gøre sig synderlig
bemærket som Virtuos og uden at danne nogen Skole, gennem sine
ganske egenartede og nye Klaverpoesier fik en større, dybere og
varigere Betydning i Klaverspillets og -teknikens Historie end nogen
af de nysnævnte Pianister.

Chopins korte Liv var ikke rigt paa Begivenheder, og hans saa udpræget
personljgejvotnpositioner afspejler mere et følelsesfuldt og sensitivt bevæget Indre
end store udvortes Tildragelser. Frédéric Francois Chopin1) blev født
den 1. Marts 1S09 i Landsbyen Zelazowa-Wola ved Warszawa; hans Fader var
en indvandret Franskmand, der ernærede sig som Lærer i Polens Hovedstad,
hans Moder en født Polakinde — en Blodets Blanding, der blev bestemmende
for Chopins Kunstnernaturel. Dennes musikalske Begavelse ytrede sig tidlig, og
allerede som Barn var han et velset og forkælet-Vidunderbarn” i Adlens Saloner,
ligesom han snart sluttede Venskabsforbindelser med de unge Aristokrater, som
var hans Faders Elever og derhos jævnlig Kostgængere i Hjemmet,
Forbindelser, der senere kom ham til gode under Opholdet i Paris, ligesom de delvis
bidrog til at give hans Væsen og Optræden sit Præg. Først fra sit tolvte Aar fik
Chopin grundig og systematisk Undervisning i Klaverspil og Musikteori af
Warszawas mest ansete Musiker, Kapelmesteren Josejsh Elsner (1769—1854), og da han
snart naaede saa vidt, at han baade kunde optræde som Koncertspiller og faa sine
første Kompositioner trykte (op. 1, Eondeau), meldte Lysten til at søge et større
Publikum sig ganske naturlig. Efter en kort Udflugt, til Berlin — mere for at
nyde end for at yde — drog Chopin (1829) til Wien, hvor han gav tvende
Koncerter (Akademier) i Kärntnerthor Theatret, ved hvilke saavel hans fine Spil som
hans Kompositioner (navnlig op. 2 Don ./««»-Variationer) gjorde stor Opsigt.
Efter nogen Tids Ophold i Wien og efter et Besøg i Warszawa, hvor Chopin
bl. a. spillede sine Klaverkoncerter (e-moll2) og f-moll), begav han sig, kort før

*) Biografier afMoriz Karasowski (1877) og Fr. Niecks (London 1890, oversat paa Tysk af

W. Langhaus), jfr. derhos Fr. Liszts aandfulde Essay.

8) E-morø-Koncerten skal være inspireret af Chopins Forelskelse i en polsk Operasangerinde ,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/2/0659.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free