- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Andet bind /
973

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Ja, Marschner du solist leben
denn du hast uns gegeben
nicht bloss den Ohrenschmaus
Gefiihl ist in dem Klang zu Haus
und Geist in dem Gebraus

Dog Marschner, der raadførte sig om Sagen i Brevveksling med
I. P. E. Hartmann, havde sine Betænkeligheder, og da han ikke
endelig vilde opgive sin Stilling i Hannover, faldt Sagen bort.

En Tysker skulde det imidlertid være, og den næste man vendte
sig til — en velanset Musiker, anbefalet af Meyerbeer, om end ikke
med Marschners Ry: Franz Glaser sagde Ja uden Betænkeligheder.
1 Aaret 1842 sattes han i Spidsen for Operaen, og han aabnede sin
Virksomhed med at indføre Rossinis Wilhelm Tell paa den danske
Scene.

Franz Joseph Glaser (1799—1861) var strengt taget ingen „Tysker", idet
han var født i Ober Georgenthal i Böhmen, men hele hans Uddannelse var
rigtignok tysk og da han kom hertil, havde han i adskillige Aar virket som
Kapelmester i Berlin (ved Königstädtisches Theater). Giasers Læretid udstodes dels i
Dresden som Kordreng i Hofkapellet, dels i Prag, hvor Dionys Weber var hans
Lærer. Senere var Glaser ansat som Kapelmester ved forskellige Wienske
Theatre, i hvilken Egenskab han kom i Berøring med selve Beethoven, og han havde
allerede da udfoldet en betydelig Virksomhed som scenisk Komponist. I Berlin
fortsatte han denne og havde navnlig Held med en Opera Des Adlers Horst,
der opførtes rundt om i Tyskland, Holland, London og St. Pettrsborg, og som
mere end noget bidrog til at gøre hans Navn bekendt. I Kbhvn komponerede
Glaser bl. a. Operaen Bryllupet ved Comosøen til Tekst af H. C. Andersen).
Nogen betydeligere skabende Evne besad Glaser ikke; han hørte til de folkelige
Komponister af den Weberske Skole; han skrev let og populært, formede klart
og sikkert — en velbegavet Kapelmesterkomponist.

Glåsers Ansættelse fik sin store Betydning for vor Opera, hvor
der i saa høj Grad tiltrængtes en beslutsom, kyndig, viljefast og
arbejdsivrig Mand, ikke mindst blev den afgørende for Kapellets
Udvikling. Men Giasers Indflydelse paa dansk Musikliv skulde ogsaa
vise sig paa den rene Musiks Omraade, i vore Koncerter. Ikke mindst
her var det godt, at der kom hertil en erfaren Mand fra et stort
Musikland, og Heibergs Spydigheder overfor „Tyskeren" var forsaavidt
kortsynede og ilde anbragte.

Thi før Giasers Tid saa det smaat, ja sørgeligt ud med
Kjø-benhavnsk Musikliv udenfor Operahuset.

Eller rettere, der havde intet offentligt Musikliv været i lange
Tider forinden Musikforeningens første Koncert 1837. Instrumental-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/2/1007.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free