- Project Runeberg -  Illustrerad svensk litteraturhistoria / 1. Forntiden och medeltiden /
53

(1926-1932) [MARC] Author: Henrik Schück, Karl Warburg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Folkvandringstiden - Beowulf

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

män, och dessa röverier fortfara utan att man lyckas sätta en gräns för dem.
Ryktet härom spred sig till geaternas land, och geaternas främste kämpe
Beowulf beslöt då att hjälpa danakonungen. Med några utvalda kämpar
inskeppar han sig och framkommer till det danska hovet, där han mottages
med stora hedersbetygelser. Efter ett präktigt gästabud stanna han och hans
män ensamma kvar över natten i den stora salen. Efter vanan infinner Grendel
sig, griper en av geaterna och river denne i stycken. Men då uppstår det en
väldig strid mellan Beowulf och trollet, vilken slutar därmed, att den geatiske
kämpen sliter armen av trollet, som besegrat flyr sina färde.

Den andra avdelningen skildrar en annan liknande strid. Natten därefter,
medan alla sova, kommer Grendels moder att hämnas sin son. En strid
uppstår, och trollet lyckas släpa med sig Äskhere, konung Hrodgars bäste vän.
Beowulf besluter då att uppsöka henne i den håla, där hon dväljes, för att
göra ett slut på hennes illdåd. Följd av Hrodgar och dennes män begiver
han sig till det träsk, där dessa väsen hålla till. Detta är så djupt, att Beowulf
blott med svårighet når dess botten, där Grendel och hans moder bo i en hög
och luftig håla. I den strid, som nu uppstår mellan Grendels moder och
Beowulf, vill den senares svärd ej bita, men han får då syn på ett i hålan
hängande jättesvärd, och med detta dräper han odjuret. Emellertid har
Hrodgar trott honom vara död och avlägsnat sig från kärret. Stor var därför
danskarnas glädje, när Beowulf åter uppträdde bland dem såsom segrare.

Mellan denna avdelning av dikten och den tredje förflyta mer än femtio år.
Beowulf har blivit geaternas konung och står nu vid sin levnads afton. Då
börjar en väldig drake att förhärja hans land, Beowulf kämpar mot denne,
fäller odjuret, men dör själv av sina sår.

Den första sagan i Beowulf.



Vi hava förut sett, huru en saga uppstår: genom en förening av
olika motiv, genom att mindre sagor kombineras med varandra och
växa hop till en större; att Beowulf kommit till på samma sätt,
framgår redan av själva referatet. Den första sagan vilar på en
primitiv folktro — tron på de onda andar, som enligt vildens
världsåskådning befolka hela tillvaron och äro orsak till sjukdomar,
missväxt o. s. v. Då ett eller flera av dessa väsen togo plats i en
människa, blev denna »besatt», och det gällde då att genom
besvärjelser driva ut dem. Men de kunde också slå sig ned i vildens
koja, de kunde rent av bemäktiga sig hela stamområdet, och kojan
eller landet sades då vara förtrollade. Men även i detta fall kunde
de drivas på flykten genom besvärjelser eller genom en suggestiv
ritus, och flera dylika riter, ofta av ganska komisk art, utföras än i
dag av söderhavets vildar. Sagor, som återgiva detta
föreställningssätt, möta oss också hos de mest olika folk, vilka bevisligen ej hava
haft någon beröring med varandra. De möta oss i folksagor, såsom
i den vida spridda om »pojken, som ville lära sig att bli rädd», de
möta oss i den grekiska Oidipus-myten, och nordiskt återfinnes
samma motiv i flera sägner, såsom den isländska om den starke
Grettir, som besegrade en gengångare Glam, vilken hemsökte ett
hus där Grettir funnit gästvänskap, och den norska traditionen om

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:50:27 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilsvlihi/1/0077.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free