- Project Runeberg -  Illustrerad svensk litteraturhistoria / 2. Reformationstiden och stormaktstiden /
438

(1926-1932) [MARC] Author: Henrik Schück, Karl Warburg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Stormaktstiden - Dramat

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

mänheten. 1637 inköpte han en egendom på Södermalm, vars namn
»Björngården» antyder, att lokalen använts till björnstrider, ett då
över allt mycket omtyckt folknöje; om gårdens läge vittnar ännu
namnet »Björngårdsgatan». I London användes dylika björngårdar,
som voro försedda med rader för åskådarna, såväl till björnförevis-
ningar som ock till teaterföreställningar, och det ligger då nära till
hands att antaga, att Thum uppträtt här, redan innan han blev ägare
till björngården. Efter detta ville han tydligen göra lokalen mera
lämplig för dramatiska föreställningar, och 1640 erhöll han av rege-
ringen ett anslag å 200 riksdaler »till hjälp och befordran att upp-
bygga ett spel- och komedihus uti sin gård på Södermalm». Här
låg således Stockholms första egentliga teaterbyggnad. Men om
några där givna föreställningar finnas inga uppgifter, och av Thums
arvingar försåldes gården 1655.
Däremot veta vi, att man verkligen uppfört komedier i stadens
gillestuga. De äldsta resande komedianter, som här gåvo några före-
ställningar, 1637 och sedermera, hade dock antagligen blott marionett-
förevisningar. 1648 uppträdde här emellertid en verklig trupp,
s. k. »engelska komedianter», som från Riga kommit till Stockholm,
där den stannade kvar även under en del av nästa år.
1652 kom ett italienskt sällskap, som bestod av relativt betydande
konstnärer, både män och kvinnor, 1653 ett under Trial Parkaws
ledning stående holländskt, 1654 en annan utländsk, troligen tysk
trupp, och 1666 tog regeringen i sin sold ett holländskt teatersällskap,
som under Jan Baptistas ledning kort förut besökt landet. Denna
trupp, vilken, såsom vi strax skola se, äger en viss betydelse i vår
teaterhistoria, dröjde kvar ungefär ett år (varefter den återkom på
nya besök vintern 1674 -1675 samt 1681) och tyckes hava utövat
en synnerligen flitig verksamhet. 1680 infann sig en tysk trupp, och
möjligen är det på en av denna given representation, som en bland
de äldsta i Sverige bevarade teateraffischerna har avseende. Affischen,
som troligen härrör från 1684, är i själva verket en tämligen utförlig,
på svenska avfattad redogörelse för det stycke, som skulle spelas
— antagligen till deras tjänst, som ej voro mäktiga det tyska språket
—, och själva dramat är oss åtminstone till ämnet välbekant; det
var nämligen den gamla Disasagan, som de tyska skådespelarna upp-
tagit på sin repertoar i en ny bearbetning, helt visst i förhoppning
att genom detta patriotiska ämne ytterligare locka den svenska
publiken. Förmodligen spelade samma trupp även i Uppsala att
döma av några affischer, som tyckas härröra från denna tid (troligen
1683). 1685 besöktes Stockholm av en holländsk trupp under led-
ning av Jacob Sammers, året därpå av en tysk, och 1690 anlände

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:50:49 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilsvlihi/2/0507.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free