Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Stormaktstiden - Dramat
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
448
Italiensk renässansscen. Scena trágica.
Efter Tutte l’opere d’architettura di Sebastiano Serlio. Venedig 1584.
åt vilket Trissino och hans efterföljare skattat, men å den andra
sidan kunde de heller icke undgå att taga intryck av den mått-
fulla och strängt begränsade klassiska tragedien. Det nya dramat
blev därför ett barn både av medeltidens mysterium och av det
antikiserande dramat, i England och i synnerhet i Spanien påmin-
nande mer om det förra, i Frankrike mera om det senare. I Tysk-
land kom det däremot icke till en förening mellan de båda mot-
satserna; Gryphius’, Hallmanns och Lohensteins tragedier voro snarast
läsdramer, och då de någon gång uppfördes av de kringresande teater-
banden, skedde detta alltid i en för scenen och den obildade publiken
lämpad form, som starkt avvek från den ursprungliga.
Hiärnes I Sverige utgick den antikiserande riktningen, såsom naturligt
trupp. var> från Uppsala. I sin självbiografi berättar Hiärne, att han redan
såsom ung av sin lärare övats i att agera i Schonaeus’ Terentianska
komedier; alltså — fortsätter han — »till att divertera ungdomen
upprättade jag mig uti Slottet uti den bästa salen en teater,
H*
i
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>