- Project Runeberg -  Illustrerad svensk litteraturhistoria / 4. Gustavianska tiden /
456

(1926-1932) [MARC] Author: Henrik Schück, Karl Warburg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Teater och drama

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

sinnena och intet till ögat. Man var förundrad att där se baletter,
icke analoga till pjäsen, att se dubbla intressen, att se alla teaterns
yppersta regler vanvårdade, att höra aktörer endast sjunga och icke
giva någon omsorg att med sitt spel utmärka sina passioner. Vem
skulle man följa av
dessa teatrar, som
ännu dela hela
Europas omdömen? Man
skulle förena det
lysande av den franska
operan med det
intagande av den
italienska.» I musiken
skulle man ansluta sig
till italienarna, i
balett och dekorationer
till fransmännen — en
utväg, som väl nästan
nödvändiggjordes
därav, att den ende
användbare
kompositören var en italienare,
Uttini, och
balettmästaren en fransman,
Gallodier. Med ett
ord — slutar
Ehrensvärd — »man skulle
söka förnöja en
italiensk hörsel och en
fransysk syn». De äldsta operorna voro också mytologiska — Thetis
och Pelée, Acis och Galathea, Orpheus och Eurydice — och det,
som nog mest slog an på publiken, var dekorationer, teatermaskineri
och baletter; vad musiken beträffar, tyckes man nästan hava
föredragit Uttini framför Gluck. Denna smak var även Gustav III:s.
Han var icke musikalisk, och operan tilltalade honom mest, därför
att här kunde utvecklas en teatralisk pomp, till vilken det egentliga
dramat ej erbjöd några motstycken. För att finna detta, behöver
man blott läsa hertiginnan Charlottes dagbok rörande de
festligheter, som gåvos vid hovet.

illustration placeholder
Carl Stenborg.

Oljemålning av Ulrica Pasch. Kungl. Teatern.

Hovfestligheter på 1770-talet.



I november 1775 berättar hon, att man nästa månad skulle begiva sig till
Gripsholm, »där kungen i en mindre krets ämnar spela teater, både tragedier
och komedier. Detta är konungens vurm för tillfället, och man repeterar

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:52:13 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilsvlihi/4/0517.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free